Rehtorin tervehdys
Kulunut lukuvuosi on sujunut Lyseossa hyvin. Opiskelu on sujunut mallikkaasti, penkkarit olivat mukavat ja vanhojen päivä juhlava. Haluankin kiittää opiskelijoita näistä ikimuistoisista elämyksistä. Lyseossa opiskelevat nuoret ovat tervehenkisiä, miellyttäviä ihmisiä. Heidän kanssaan on ollut tänäkin vuonna ilo tehdä töitä. Valitettavan särön tähän lukuvuoteen toi lehtori Petri Piirosen menehtyminen kesken lukuvuoden. Pidetyn opettajan äkillinen menehtyminen toi paljon surua yhteisöömme.
Tämän lukuvuoden jälkeen moni opettaja jää viettämään ansaittuja eläkepäiviä. Haluankin kiittää Eija Asikaista, Riitta Liukkoa, Maija Toivosta, Tuula Tsumakia ja Jane Visuria heidän panoksestaan koulun ja opiskelijoiden hyväksi.
Lukiokoulutukseen kohdistuu muutospaineita. Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön ensi syksynä. Tämän kevään aikana tulevaa opetussuunnitelmaa on rakennettu niin opettajien, opiskelijoiden, huoltajien kuin eri sidosryhmienkin kanssa.
Lukion uudessa opetussuunnitelmassa edellytetään entistä tiiviimpää aineiden välistä yhteistyötä. Olemmekin suunnitelleet miten saisimme ylitettyä ainerajat entistä paremmin. Arvioinnin tulee jatkossa olla kokonaisvaltaisempaa ja sen tulee koostua monista eri osa-alueista, kuten esimerkiksi erilaiset työt ja tuotokset, itse- ja vertaisarviointi sekä testit. Kurssin arvosana ei saa määräytyä pelkästään kokeiden ja testien perusteella, vaan arvosanan on muodostuttava monipuolisemmista näytöistä. Kokeen rooli on enemmän formatiivinen, eli oppimisesta informaatiota antavaa. Koe antaa opiskelijalle tietoa siitä mitkä hänen vahvuutensa ja kehityskohteensa ovat.
Arvioinnin muuttuminen ohjaa sekä opettajan että opiskelijan toimintaa. Pyritään pois bulimiaoppimisesta jossa opiskelu tapahtuu kurssikoetta varten, kohti jatkuvaa tasaista oppimista. Näin opiskelija omaksuu asioita ja taitoja pitkäkestoisempaan muistiin, jolloin ne ovat käytettävissä kurssikokeen jälkeenkin. Muutos vanhasta ja tutusta uuteen ja erilaiseen luo haasteita sekä opettajille että opiskelijoille. Yhdessä lähdemme kehittämään uutta toimintamallia sellaiseksi että se palvelee paremmin oppimista ja tekee opiskelusta mielekkäämpää.
Tänä keväänä Lyseon lukion keskustan toimipisteestä valmistuu 92 uutta ylioppilasta.
Lyseon lukion osalta kirjoitukset menivät varsin hyvin ja tulokset olivat edeltäviä vuosia parempia. Tänään osa tulevista ylioppilaista voi nauttia huipputuloksista, osa heistä on tyytynyt kohtuullisempaan suoritukseen. Nykyinen järjestelmä antaa myös mahdollisuuden parantaa tuloksia, mikäli siihen tuntuu olevan aihetta.
Vaikka opiskelijat itse opiskelevat ja vastaavat tuloksistaan, saavat he opettajilta tukea, ohjausta, kannustusta ja joskus jopa patistelua työntekoon. Haluankin kiittää opettajia erinomaisesta työstä opiskelijan opintojen tukemisessa.
Uudet ylioppilaat
Olette nyt elämän virrassanne saavuttaneet jokisuiston. Tähän asti olette voineet navigoida pitkin varsin selkeää väylää. Varmasti olette joutuneet välillä ponnistelemaan vastavirtaan, kun asiat eivät ole luistaneet toivomallanne tavalla. Teillä on varmasti ollut myös hetkiä, jolloin tuntuu että virta vie eteenpäin ilman suurempia ponnistuksia. Olette pujotelleet valintojen joenhaaroissa etsien itselle sopivaa väylää. Koko ajan teillä on kuitenkin ollut rannat lähellä joihin olette voineet vaikeuksissa tukeutua. Jatkossa teidän täytyy määrittää oma kurssinne edessänne aukeavalla elämän avomerellä. Toivon ja uskon että me täällä Lyseon lukiossa olemme antaneet teille riittävät navigointitaidot, jotta selviätte oman elämänne merellä.
Nyt ylioppilaina te voitte ja teidän pitää valita määräsatama ja määrittää kurssi sinne. Elämän avomeri on edessänne, mutta opintojenne antamat edellytykset ovat turvananne. Saavutuksenne opinnoissa määrittää kuinka tukeva pursi teillä on turvananne elämän myrskyissä. Toivotan teille suotuisia tuulia sillä kurssilla minkä elämässänne valitsette.
