2. Tekninen toimintaympäristö

2.1 Hallinnon ja opetuksen tietoverkot

Sa­von­lin­nan kau­pun­gis­sa on ero­tet­tu hal­lin­to­verk­ko ja ope­tus­verk­ko. Opet­ta­jat käyt­tä­vät hal­lin­to­verk­koa hal­lin­non asi­oi­hin. Ly­se­ol­la on kak­si hal­lin­to­ko­net­ta opet­ta­jia var­ten. Li­säk­si hal­lin­non ko­nei­ta on reh­to­ril­la, apu­lais­reh­to­ril­la, opin­to-oh­jaa­jal­la ja kou­lu­sih­tee­ril­lä.

Ope­tus­käyt­töä var­ten on käy­tös­sä ope­tus­verk­ko. Ope­tus­verk­koa käy­te­tään opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den päi­vit­täi­se­nä työs­ken­te­ly-ym­pä­ris­tö­nä. Ta­voit­tee­na on, että ope­tus­verk­ko mah­dol­lis­taa ope­tuk­sel­le so­vel­tu­van oh­jel­mis­to­va­li­koi­man ja va­paam­man toi­min­ta­ym­pä­ris­tön käy­tön. Sa­von­lin­nan lu­ki­ois­sa on kat­ta­va lan­ga­ton lähi­verk­ko, jo­hon opis­ke­li­jat, opet­ta­jat ja vie­rai­li­jat voi­vat liit­tää lait­teen­sa.

2.2 Työasemat, päätelaitteet ja sovellukset

Kas­va­tuk­sen ja ope­tuk­sen työ­a­se­mat ovat osin kau­pun­gin omis­tuk­ses­sa ole­via ja osit­tain le­a­sing- so­pi­muk­sel­la käyt­töön otet­tu­ja lait­tei­ta. Tie­to­ko­nei­den osal­ta siir­ry­tään ko­ko­naan le­a­sing- lait­tei­den käyt­töön sitä mu­kaa kun kau­pun­gin omis­tuk­ses­sa ole­vat lait­teet van­he­ne­vat. Vä­hi­tel­len lai­te­kan­ta muut­tuu pöy­tä­tie­to­ko­neis­ta yhä kat­ta­vam­min kan­net­ta­viin tie­to­ko­nei­siin.

Opet­ta­jien työ­ti­lois­sa on tie­to­ko­neet opet­ta­jien käy­tös­sä. Jo­kai­sel­la opet­ta­jal­la on käy­tös­sään myös iPad. Jo­kai­ses­sa luo­kas­sa on tie­to­kone, joka on vie­lä tois­tai­sek­si useim­mi­ten pöy­tä­kone.

Lu­ki­oil­la on käy­tös­sä eri­lai­sia so­vel­luk­sia, joi­ta tar­vi­taan Tai­de­lu­ki­on tai­de­ai­nei­den ope­tuk­ses­sa, Ly­se­on kil­pa­ur­hei­lun kou­lu­tus­oh­jel­mas­sa ja la­bo­ra­to­ri­os­sa, sekä yleis­lu­ki­o­ai­nei­den ope­tuk­ses­sa. Näis­tä suu­rin osa vaa­tii voi­mas­sa ole­van li­sens­sin, joka ka­te­taan lu­ki­oi­den käyt­tö­ta­lous­va­rois­ta.

2.3 Opiskelijoiden omien laitteiden käyttö

Jo­kai­nen lu­ki­on opis­ke­li­ja hank­kii ja vas­taa omis­ta opis­ke­lu­vä­li­neis­tään. Tä­hän kuu­luu myös hen­ki­lö­koh­tai­nen lai­te. Lai­te voi olla opis­ke­li­jan/huol­ta­jan va­lin­nan mu­kaan kan­net­ta­va tie­to­kone, tab­let­ti tai jo­kin muu. Pu­he­li­men käyt­töä opin­nois­sa ei suo­si­tel­la sen pie­nen koon vuok­si. Tar­vit­ta­es­sa kou­lu lai­naa lai­tet­ta väli­ai­kai­ses­ti opis­ke­li­jal­le. Omien lait­tei­den käyt­töä tu­e­taan ke­hit­tä­mäl­lä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä pää­te­lai­te­riip­pu­mat­to­mik­si. Sa­mal­la mah­dol­lis­tuu pai­kas­ta riip­pu­ma­ton, op­pi­tunn­tien ulko­puo­lel­la ta­pah­tu­va op­pi­mi­nen tie­to- ja vies­tin­tä­tek­niik­kaa hyö­dyn­tä­en.

2.4 IT-hankinnat

Kou­lu­jen IT-han­kin­nat suo­rit­taa pää­sään­töi­ses­ti Sa­von­lin­nan kau­pun­gin ATK-pal­ve­lu­kes­kus kau­pun­gin te­ke­mien han­kin­ta­so­pi­mus­ten pe­rus­teel­la. Jat­kos­sa Ly­se­ol­le han­kit­ta­vat tie­to­ko­neet tu­le­vat ole­maan pää­sään­töi­ses­ti kan­net­ta­via tie­to­ko­nei­ta, kos­ka nii­tä tar­vi­taan vara­ko­nei­na yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa. Kan­net­ta­vien ko­nei­den kas­va­va mää­rä hel­pot­taa myös kurs­si­ko­kei­den pi­tä­mis­tä.  Tie­to­ko­nei­ta ja tab­let­ti­lait­tei­ta voi­daan hank­kia ope­tus­käyt­töön kes­ki­te­tys­ti, kou­lun omil­la va­roil­la sekä han­ke­ra­hoi­tuk­sel­la. Kes­ki­te­tys­ti han­kit­ta­vat tie­to­ko­neet ra­hoi­te­taan le­a­sing-ra­hoi­tuk­sel­la.

Han­kin­to­jen suun­nit­te­lua oh­jaa­via nor­me­ja ovat:

2.5 Opetustilojen AV-laitteet

Lu­ki­oi­den ope­tus­ti­lat on ka­tet­tu ajan­mu­kai­sel­la AV-va­rus­tuk­sel­la, joka kä­sit­tää  data­pro­jek­to­rin, do­ku­ment­ti­ka­me­ran sekä ää­nen­tois­ton. AV-vä­li­neis­tö tu­kee ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta mah­dol­lis­ta­en moni­puo­li­sen ma­te­ri­aa­lin esit­tä­mi­sen sekä oppi­ma­te­ri­aa­li­na että opis­ke­li­joi­den omi­na tuo­tok­si­na. AV-lait­tei­ta uu­si­taan tar­peen mu­kaan nii­den rik­kou­tu­es­sa tai muut­tu­es­sa käyt­tö­kel­vot­to­mik­si käyt­tö­tar­koi­tuk­seen­sa. Han­kin­nat on ka­tet­ta­va lu­ki­oi­den käyt­tö­bud­je­tis­ta, ell­ei in­ves­toin­ti­oh­jel­maan saa­da tä­hän va­ro­ja. Ra­hoi­tuk­sen puut­tu­es­sa ei ole mah­dol­lis­ta teh­dä lait­teis­ton uu­si­mi­ses­ta koko­nais­suun­ni­tel­maa, jos­sa en­na­koi­tai­siin lait­teis­ton elin­kaa­ri.

2.6 Tilaratkaisut

Kat­ta­val­la lan­gat­to­mal­la ver­kol­la py­ri­tään ta­kaa­maan häi­ri­ö­tön ja te­ho­kas opis­ke­lu.

Ly­se­oon on ra­ken­net­tu kiin­te­äs­ti ver­ko­tet­tu koe­luok­ka, jos­sa voi­daan har­joi­tel­la säh­köi­siä yo-ko­kei­ta sekä pi­tää mui­ta ko­kei­ta ja jär­jes­tää ope­tus­ta. Säh­köis­ten yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten alku­vai­hees­sa ti­las­sa jär­jes­te­tään myös yo-ko­kei­ta. Kun kir­joi­tuk­sen laa­je­ne­vat kos­ke­maan suu­rem­paa yhtä­ai­kais­ta ko­ke­las­mää­rää, kir­joi­tus­ten pää­pai­no siir­tyy lii­kun­ta­sa­liin. Lii­kun­ta­sa­liin on  suun­ni­tel­tu ti­lat 130 opis­ke­li­jan yo-ko­keel­le. Vuo­den 2017 ai­ka­na lii­kun­ta­sa­lin ra­ken­ta­mi­nen yo-koe­ti­lak­si tu­lee ajan­koh­tai­sek­si.

Tai­de­lu­ki­ol­le ra­ken­ne­taan säh­köi­sen yo-tut­kin­non alku­vai­hees­sa ti­la­päi­nen koe­luok­ka tut­kin­to- ja säh­kö­verk­koi­neen. Säh­kö­ver­kos­sa ns. ak­tii­vi­lait­teet on kyt­ket­ty vara­vir­ta­jär­jes­tel­mään. Syk­sys­tä 2017 al­ka­en kou­lun juh­la­sa­lia tul­laan käyt­tä­mään säh­köi­sen yo-ko­keen tut­kin­to­sa­li­na. Juh­la­sa­lin ka­pa­si­teet­ti on 80 ko­ke­las­ta.

Ly­se­os­sa on tie­to­kone­luok­ka, jos­sa on 21 pöy­tä­ko­net­ta. Ti­laa voi­daan käyt­tää oppi­tun­neil­la tai opis­ke­li­jat voi­vat käyt­tää sitä väli­tun­neil­la ja hyp­py­tun­neil­la. Jat­kos­sa har­ki­taan tie­to­kone­luo­kan tar­vet­ta.

Tai­de­lu­ki­os­sa on kak­si atk-luok­kaa, joi­ta käy­te­tään en­nen kaik­kea laa­ja-alai­sen kuva­tai­teen ja mu­sii­kin kurs­sien ope­tus­ti­loi­na. Lai­te­kan­ta­na on iMac ja so­vel­lus­kan­ta on moni­puo­li­sen kuva-, vi­deo- ja ääni­tie­dos­to­jen edi­toi­mi­sen mah­dol­lis­ta­vaa.

Tai­de­lu­ki­os­sa on moni­ka­na­vai­nen ää­ni­tys­stu­dio, joka hyö­dyn­tää vah­vas­ti tie­to­tek­niik­kaa. Täs­sä ti­las­sa to­teu­te­taan nor­maa­li ää­ni­tys- ja edi­toin­ti­työn ohel­la myös mu­siik­ki­tek­no­lo­gi­an ope­tus­ta.

2.7 Kehittämiskohteet

Ar­vi­oin­tia säh­köi­sis­sä ym­pä­ris­töis­sä ke­hi­te­tään. Ta­voit­tee­na on, että pelk­kien tuo­tos­ten ar­vi­oin­nis­ta pääs­tään säh­köis­ten pal­ve­lu­jen tu­ke­ma­na en­tis­tä enem­män op­pi­mis­pro­ses­sin ar­vi­oin­tiin ja oh­jaa­mi­seen. Tätä tu­ke­maan ke­hi­te­tään toi­min­ta­mal­le­ja ja työ­ka­lu­ja, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat op­pi­mis­pro­ses­sin ha­vain­noin­nin sekä opet­ta­jil­le että op­pi­laal­le it­sel­leen. Tä­män li­säk­si ko­kei­den te­ke­mis­tä säh­köi­ses­ti ke­hi­te­tään niin, että sekä itse tuo­ton että sii­tä an­net­ta­va pa­lau­te voi­daan tuot­taa säh­köi­ses­ti.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiSa­von­lin­nan lu­ki­o­den tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön suun­ni­tel­ma10.5.2016