Toimintaohje häirintä- ja kiusaamistapauksissa:
- Opettajan tai rehtorin vastuu alkaa siitä, kun tieto ko. toiminnasta on saatu. Hänen tulee puuttua tilanteeseen heti ilmoituksen saatuaan.
- Opettaja tai rehtori kutsuu osapuolet mahdollisimman nopeasti keskusteluun asiasta, jossa selvitetään tapahtumien kulku ja sovitaan käyttäytymissäännöt jatkossa. Sovitaan myös täsmällinen ajankohta, jolloin järjestetään seurantakeskustelu osapuolten välillä.
- Keskustelut käydään ja muut mahdolliset selvitykset tehdään omassa yhteisössä luottamuksellisesti ja ilman ennakkoasenteita. Ratkaisut tehdään tosiasioiden perusteella.
- Muulle yhteisölle kerrotaan asian ratkaisusta, jos ratkaisulla on merkitystä yhteisön toimivuuteen. Tästä tiedottamisesta kerrotaan ennalta asianosaisille. Esimiehen tulee selvittää, vaatiiko tilanne töiden uudelleen järjestelyä tai muita muutoksia työyhteisössä.
- Opettaja tai rehtori seuraa tilannetta ja huolehtii seurantapalaverin järjestämisestä. Mikäli häirintä tai epäasiallinen käyttäytyminen jatkuu sovituista tai annetuista ohjeista huolimatta, hän voi ryhtyä häiritsijään kohdistuviin kurinpitotoimiin (suullinen tai kirjallinen huomautus, kirjallinen varoitus tai erottaminen). Erityisen räikeä häirintä tai epäasiallinen kohtelu voivat johtaa suoraan kurinpitotoimiin.
- Tarvittaessa käytetään kouluterveydenhuollon/työterveyshuollon palveluja kriisiavun saamiseksi. Myös kiusaajalla on mahdollisuus tukeen.
- Sekä kiusaajalla/häiritsijällä/syrjijällä ja kiusatulla/häirityllä/syrjityllä on mahdollisuus tulla kuulluksi neutraalisti.
- Käydyistä neuvotteluista ja siellä sovituista asioista tulee pitää kirjaa.