Tekstivastaukset

Mitä hyvää opiskelussa lukiossani on ollut?

Tie­tyt haus­kat ja osaa­vat opet­ta­jat.

– yleis­si­vis­tys – lisä­ai­kaa jat­ko-opin­to­jen suun­nit­te­luun – uu­sia so­si­aa­li­sia suh­tei­ta – al­ka­nut hah­mot­taa mi­ten eri ti­lan­teis­sa kuu­lui­si toi­mia

Am­mat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat ja hyvä kurs­si­tar­jo­ta.

an­taa lisä­ai­kaa miet­tiä mitä ha­lu­an jat­ko-opis­kel­la.

Hyvä ilma­pii­ri

Hyvä ilma­pii­ri ja ope­tus

Hyvä kurs­si­va­li­koi­ma

Hyvä yh­teis­hen­ki.

Hy­vät opet­ta­jat ja hyvä ruo­ka

Ilma­pii­ri ja ope­tus

Jot­kut mu­ka­vat opet­ta­jat.

Kaik­ki ok.

Ka­ve­rit ja ki­vat opet­ta­jat

Kil­pa­ur­hei­lu­lin­ja

Kil­pa­ur­hei­lu­lin­ja ja itse va­lit­ta­vat kurs­sit

Ki­pis

Ki­vo­ja arvo­sa­no­ja saa kun opis­ke­lee.

Koko­nais­val­tai­sen ajat­te­lun ja syy-seu­raus­suh­tei­den ha­vait­se­mi­sen ke­hit­ty­mi­nen sekä it­se­ni il­mai­se­mi­sen pa­ran­tu­mi­nen.

Li­sää miet­ti­mis­ai­kaa jat­ko-opin­to­ja aja­tel­len ja laa­ja yleis­si­vis­tys.

moni­puo­li­set ja jous­ta­vat opin­not.

Moni­puo­li­set opis­ke­lu­mah­dol­li­suu­det sel­keyt­ti­vät jat­ko-opin­to­suun­ni­tel­mia ja yleis­tie­to pa­ra­ni.

Mu­ka­vat kans­sa­o­pis­ke­li­jat:) Ja suu­rim­mak­si osak­si myös opet­ta­jat!

Olen op­pi­nut asi­oi­ta

Olen saa­nut li­sää ai­kaa miet­tiä, mi­hin ha­keu­tui­sin jat­ko-opis­ke­le­maan.

Olen saa­nut pal­jon hyö­dyl­lis­tä tie­toa jat­ko­e­lä­mää­ni liit­ty­en. Olen tu­tus­tu­nut uu­siin, mu­ka­viin ih­mi­siin. On ol­lut ilo työs­ken­nel­lä tääl­lä.

olen tu­tus­tu­nut pal­jon uu­siin ih­mi­siin, op­pi­nut uut­ta, tu­le­vai­suus ei tun­nu enää niin epä­sel­väl­tä ja olen pal­jon so­si­aa­li­sem­pi

Olen vii­sas­tu­nut

Oma vai­kut­ta­mi­nen opin­toi­hin

On op­pi­nut te­ke­mään yh­teis­työ­tä eri­lais­ten ih­mis­ten kans­sa ja saa­nut li­sää ys­tä­viä.

Opet­ta­jat

Opet­ta­jat ja muut op­pi­laat

Opet­ta­jat ovat hy­vin vas­taan­ot­ta­via ja an­ta­vat riit­tä­väs­ti (ei lii­kaa) va­pauk­sia op­pi­lail­le.

opet­ta­jat ovat hy­viä ja mu­ka­via ja ope­tus on hy­vin suun­ni­tel­tua ja ke­hit­tä­vää

Opet­ta­jat ovat tut­ta­val­li­sia op­pi­lail­le, mikä te­kee opis­ke­lus­ta mie­lei­sem­pää. Ly­se­ol­la on hie­not ti­lat sekä viih­tyi­sä ilma­pii­ri.

Opet­ta­jien ja op­pi­lai­den yh­teis­työ

Ope­tus.

Opin eri­näi­siä jut­tu­ja, nik­se­jä ja nip­pe­lei­tä.

Opis­ke­lu­ilma­pii­ri

Opis­ke­lu­ilma­pii­ri on ol­lut hyvä

Osa opet­ta­jis­ta ovat ol­leet tul­leet tu­tum­mik­si kuin toi­set. Hei­dän kans­saan on ol­lut mu­ka­va ju­tel­la asi­ois­ta kou­lun ulko­puo­lel­ta.

Pal­jon tie­toa jo­kai­ses­ta ai­nees­ta mitä voi sy­ven­tää tar­kem­min

Pe­rus hyvä kou­lu, saa­nut asi­an mu­kais­ta ope­tus­ta, op­pi­nut uut­ta ja saa­nut hy­viä eväi­tä elä­mään.

Pä­te­vät opet­ta­jat

Sa­a­a­nut ai­kaa miet­tiä jat­ko-opin­to­ja

Saa­nut hy­vän yleis­si­vis­tysk­sen ja li­sää miet­ti­mis­ai­kaa

Saa­nut li­sää miet­ti­mis­ai­kaa

Saa­nut moni­puo­lis­ta tie­toa kai­kis­ta ai­neis­ta.

Saa­nut uu­sia ka­ve­rei­ta ja ope­tus on ol­lut am­mat­ti­tai­tois­ta.

Sain jat­ko­ai­kaa miet­tiä tu­le­vai­suut­ta

Suu­rin osa opet­ta­jis­ta on am­mat­ti­tai­toi­sia.

Tar­peek­si vaih­te­lua

Tar­peel­li­nen tse­näi­syys

Useim­mi­ten ope­tus on hy­vää ja kurs­si­vaih­to­eh­to­ja on pal­jon.

Uu­det hy­vät ys­tä­vät

Uu­sia ka­ve­rei­ta, yleis­si­vis­tys­tä, uu­den op­pi­mis­ta

Uu­sien asi­oi­den op­pi­mi­nen ja uu­siin ih­mi­seen tu­tus­tu­mi­nen

Uu­sien ih­mi­siin tu­tus­tu­mi­nen ja uu­den op­pi­mi­nen

Vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suu­det omaan luku­jär­jes­tyk­seen, kak­sois­tun­nit, tuki­o­pe­tuk­sen saa­ta­vuus.

Va­lin­nai­suus ai­neis­sa, kurs­sien itse muut­te­le­mi­nen, koe­vii­kot (en­nen)

Va­lin­nan­va­paus

Va­paus

Yleis­si­vis­tys

yleis­si­vis­tys kart­tuu

Yleis­si­vis­tys on kas­va­nut lu­ki­os­sa.

Yleis­si­vis­tys­tä on tul­lut li­sää.

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

– ei aje­ta säh­köis­ty­mis­tä, pa­pe­ri­kir­jat kun­ni­aan! – koe­vii­kot ta­kai­sin

– koe­vii­kot ta­kai­sin – jos ei koe­viik­ko­ja tes­taus­ta­kaan ei pi­täi­si teh­dä ko­kei­den avul­la

Ar­vi­on­ti­me­ne­tel­mis­sä.

Ehkä si­joit­tai­sin seu­raa­vak­si hie­man er­go­no­mi­sem­piin tuo­lei­hin ja pul­pet­tei­hin.

en kek­si mi­tään ke­hi­tet­tä­vää

En mi­ten­kään.

En osaa sa­noa.

En tie­dä

En tie­dä, ihan hyvä paik­ka tmä jo on

Enem­män esim. iPa­dien käyt­töä opis­ke­lus­sa

Enem­män ra­haa tie­to­tek­nil­li­seen puo­leen

Enem­män säh­köis­tä työs­ken­te­lyä

Enem­män tie­toa eri­lai­sis­ta am­ma­teis­ta ja tar­kem­min va­lit­ta­va uu­det opet­ta­jat Li­säk­si esi­mer­kik­si pa­kol­li­sia his­to­ri­an kurs­se­ja on tur­han pal­jon, vä­hem­pi­kin riit­täi­si.

Enem­män tie­toa jat­ko-opin­nois­ta.

Enem­män va­paut­ta

En­nen abi­vuot­ta opis­ke­li­jat sai­vat itse luo­da ja muo­ka­ta luku­jär­jes­tyk­si­ään tie­tyin ra­joit­tein. Tämä oli­si ol­lut mu­ka­va omi­nai­suus myös abi­vuon­na ett­ei jo­kai­ses­ta muu­tok­ses­ta oli­si tar­vin­nut men­nä kes­kus­te­le­maan opon kans­sa.

Hyvä näin

Keit­täi­sit­te ne pe­ru­nat kyp­sik­si ja pi­täi­sit­te läm­pi­mi­nä.

koe­viik­ko ta­kai­sin ja jär­vi­kala­mu­re­ke pois.

Koe­viik­ko­ja oli­si syy­tä vie­lä har­ki­ta

Koe­vii­kot

Koe­vii­kot ta­kai­sin

Koe­vii­kot ta­kas, tii­viim­mät tun­nit, 45min-1h kou­lus­sa ja ko­to­na enem­män te­ke­mis­tä

Ko­ros­tai­sin yh­teis­työn mer­ki­tys­tä ar­jen te­ke­mi­ses­sä (vuo­ro­vai­ku­tus opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den vä­lil­lä).

Lin­jauk­sen ylei­sis­tä asi­ois­ta opet­ta­jien vä­lil­lä voi­si­vat olla yh­te­näi­sem­mät.

Li­sää soh­via!

Li­sää va­lin­nais­ai­nei­ta/kurs­se­ja.

Ly­hy­em­mät oppi­tun­nit niin jak­sai­si kes­kit­tyä psrem­min lop­puun asti

Moni­puo­li­suut­ta

Muu­tok­sia teh­des­sä kuun­nel­tai­siin myös opis­ke­li­joi­den mie­li­pi­tei­tä oi­ke­as­ti, eikä suu­ris­ta asi­ois­ta pää­tet­täi­si pel­käs­tään Is­mon mie­len mu­kaan (koe­viik­ko­jen pois­ton kat­ke­ruus on edel­leen läs­nä). Muu­tos­eh­do­tuk­sia esi­tet­tä­es­sä asi­at esi­tet­täi­siin to­den­mu­kai­ses­ti myös opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sel­le, ei puo­lu­eel­li­ses­ti ai­no­as­taan esit­tä­jän omaa mie­li­pi­det­tä aja­en.. Kai­kil­le sa­man­lais­ta lin­jaus­ta nyt koe­vii­kon pois­to­jen jäl­keen tul­lei­siin ar­vi­oin­ti­pe­rus­tei­siin, edel­leen aika pal­jon ero­ja opet­ta­jien toi­min­ta­mal­leis­sa.

Pa­kol­li­sia kurs­se­ja vä­hem­män ja vie­lä enem­män va­lin­nan va­paut­ta.

palk­kai­sin pa­rem­man fy­sii­kan opet­ta­jan

Pa­nos­tai­sin enem­män opet­ta­jien am­mat­ti­tai­toi­suu­teen. Mo­nia hy­viä opet­ta­jia on läh­te­nyt pois ja ti­lal­le on tul­lut nuo­rem­pia opet­ta­jia jot­ka ei vaan osaa se­lit­tää asi­oi­ta hel­poim­man kaut­ta tai aina hän ei saa­ta it­sek­kään si­säis­tää asi­oi­ta.

pa­rem­pi kurs­si­tar­jot­ti­men suun­nit­te­lu

Siir­täi­sin kaik­ki aamu­tun­nit al­ka­maan klo 10.

Säh­köis­ten kurs­sien ke­hit­tä­mi­nen

Toi­vot­ta­vas­ti oli­si enem­män ta­pah­tu­mia. On nii­tä nyt­kin ihan hy­vin, mut­ta voi­si nii­tä olla enem­män­kin. Teh­kää myös enem­män va­paa­viet­to­paik­ko­ja kou­lu­päi­vien ai­ka­na, var­sin­kin kun on pit­kiä päi­viä.

Ur­hei­lu­lu­kio

Vaih­tai­sin eräi­tä opet­ta­jia, mut­ta muu­ten en kek­si ke­hi­tet­tä­vää. Pe­rus­hy­vä oppi­lai­tos

Vie­lä enem­män va­pauk­sia kurs­sien va­lit­se­mi­seen

Vä­hem­män ne­tis­tä opis­ke­lua.

Vä­hen­täi­sin säh­köis­tä työs­ken­te­lyä.

Miten kehittäisin oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä (lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

am­mat­ti­kou­lun kurs­seil­le osal­lis­tu­mi­nen voi­si olla hel­pom­paa.

ei ole ko­ke­mus­ta

Ei tar­vi

En ke­hit­täi­si

En mi­ten­kään.

En osaa sa­noa.

En tie­dä

en tie­dä, ei ole ko­ke­mus­ta

Enem­män fyy­sis­tä opis­ke­lua, esim lu­ki­oon top jak­so

Enem­män tie­toa ja tu­tus­tu­mis­ta lu­ki­on jäl­kei­siin oppi­lai­tok­siin.

enem­män tu­tus­tu­mis­ta ja käyn­te­jä eri oppi­lai­tok­sis­sa

Enem­män va­lit­ta­via kurs­se­ja

Enem­män yh­teis­työ­tä

Enem­män yh­teis­työ­tä eri oppi­lai­tos­ten kans­sa

Jon­kin­lai­sia kon­tak­ti­ver­kon ra­ken­ta­mis mah­dol­li­suuk­sia

Li­sää tie­toa

Li­sää yh­tei­siä kurs­se­ja

Lu­ki­o­lai­sil­le enem­män tu­tus­tu­mis­käyn­te­jä yli­o­pis­toi­hin ja am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lui­hin

Lu­ki­os­ta voi­si käy­dä enem­män kat­so­mas­sa eri alo­ja, jot­ta niis­tä sai­si li­sää tie­toa.

Me­te­lin kal­tai­sia oh­jel­mia enem­män.

Nä­ky­väm­min tar­jo­ta mah­dol­li­suuk­sia eri­koi­sem­piin kurs­sei­hin.

Pyy­täi­sin Ly­se­oll­le enem­män ih­mi­siä ker­to­maan ylem­män as­teen opis­ke­lu mah­dol­li­suuk­sis­ta.

Se on nyt aika hy­väl­lä ta­sol­la mie­les­tä­ni.

SLL te­kee hy­vin yh­teis­työ­tä XAM­Kin kans­sa jois­sain kurs­seis­sa, ehkä vas­taa­vaa li­sää?

TET-viik­ko lu­ki­oon. Voi an­taa hel­po­tus­ta jat­ko-opin­to­jen suh­teen kun pää­see tu­tus­tu­maan use­am­piin työl­li­syys­mah­dol­li­suuk­siin.

tus­tu­mi­nen mui­hin opin­toi­hin ja nii­den yh­dis­te­ly ovat hyö­dyl­li­siä.

Tu­tus­tu­mis­mat­ko­ja

Va­lin­nai­sia ai­nei­ta muis­ta kou­luis­ta

Yli­o­pis­to­jen kans­sa enem­män yh­teis­työ­tä, esim. ti­lai­suuk­sia jois­sa ker­ro­taan eri yli­o­pis­tois­ta.

Yli­o­pis­to­mah­dol­li­suu­det ja nii­den esil­le tuo­mi­nen ovat jää­neet aika pi­men­toon, jo­ten ha­ki­sin jon­kin­lais­ta yh­teis­työ­tä Itä-Sa­von yli­o­pis­ton kans­sa.

Mikäli olet kokenut lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä on tehnyt ne liian raskaiksi?

Ei koe­viik­ko­ja, lii­kaa ko­kei­ta pro­jek­te­ja sana­ko­kei­ta yms…

En tie­dä

Hen­ki­lö­koh­tai­set syyt

jää­kiek­ko ja kou­lu yh­dis­tet­ty­nä on vä­lil­lä ras­kas­ta

koe­viik­ko­jen pois­ta­mi­nen (ko­kei­den mää­rä yhä sama ja pai­not­tu­nut yh­del­le vii­kol­le, jol­loin myös nor­mi­tun­nit)

Koe­viik­ko­jen pois­tu­mi­nen ja uu­den op­sin myö­tä tul­leet muu­tok­set esim. pro­jek­tien, ryh­mä­töi­den ja väli­ko­kei­den pai­no­tus on li­sän­nyt työ­mää­rää pal­jon

Koe­viik­ko­jen puu­te on luo­nut tie­tyn­lai­sen lisä­ra­si­tuk­sen opis­ke­luun. Käy­tän­nös­sä nor­maa­lin 8-14/16 kou­lu­päi­vän jäl­keen vie­lä pari tun­tia me­nee koti­teh­tä­viin/ker­taa­mi­seen ja ko­kei­den alla hel­pos­ti toi­set 2 tun­tia ko­kei­siin lu­ke­mi­seen. 12 tun­tia opis­ke­lua päi­väs­sä tun­tuu koh­tuut­to­mal­ta vaa­ti­muk­sel­ta.

Koe­viik­ko­jen puu­te.

Koe­vii­kot­to­muus

Ko­ko­nai­suus. Lä­hes kai­kis­ta ai­neis­ta, joi­ta jak­sois­sa on ol­lut, on ol­lut kova työ. Mut­ta aina olen niis­tä sel­vin­nyt ja niin sel­vi­än nyt­kin.

Ko­tiin jää pal­jon töi­tä teh­tä­väk­si ja li­säk­si koe­vii­kot­to­muus on ol­lut ras­kas­ta.

Kurs­seil­la pal­jon töi­tä. Esi­mer­kik­si kak­si äi­din­kie­len kurs­sia sa­mas­sa jak­sos­sa ei ol­lut­kaan niin help­poa kuin luu­lin.

oma lais­kuus ja teh­tä­vien suu­ri mää­rä ja koe­vii­kot­to­muus.

Pit­kien kou­lu­päi­vien, koti­mat­ko­jen ja ilta­töi­den yh­dis­tä­mi­nen

Pit­kä kou­lu­mat­ka ja oman ajan vä­häi­syys.

Suu­ret opis­ke­lu­mää­rät, kou­lus­sa tun­neil­la asi­at käy­dään lii­an te­hot­to­mas­ti läpi jol­loin ko­to­na jou­tuu itse­o­pis­ke­le­maan kai­ken sil­lä tun­nit ovat lii­an löy­siä ja te­hot­to­mia

Tosi pal­jon teh­tä­viä jää ko­tiin, ja niit­ten li­säks vie­lä luku­läk­sy­jä.

Ur­hei­lun ja opis­ke­lun yh­dis­tä­mi­nen.

Vie lii­kaa ai­kaa va­paa-ajal­ta, jos tun­nit ei­vät ole ol­leet tar­peek­si te­hok­kai­ta op­pi­mi­sen kan­nal­ta. Li­säk­si har­ras­tuk­set vie­vät ai­kaa va­paa-ajan opis­ke­lul­ta.

vä­lil­lä on ol­lut lii­an pal­jon sa­maan ai­kaan kaik­kea, eten­kin sil­loin kun koe­vii­kot läh­ti pois..

Vä­sy­mys ja har­ras­tuk­set kou­lun li­sä­nä

Lukio-opintojeni loppuvaiheessa haluan vielä sanoa

että lu­ki­os­sa tar­vit­see teh­dä töi­tä me­nes­ty­äk­seen.

Aika on men­ny no­pe­as­ti.

Aika on men­nyt no­pe­as­ti 🙂

Har­kit­kaa säh­köi­sien kurs­sien li­sää­mis­tä tar­kas­ti ja ky­sy­kää mie­li­pi­det­tä opis­ke­li­joil­ta, sil­lä täl­lä het­kel­lä op­pi­laat suo­si­vat edel­leen pa­pe­ri­sia ver­si­oi­ta ja ko­ke­vat ne te­hok­kaam­mik­si kuin säh­köi­set.

Hy­vät kol­me vuot­ta lu­ki­os­sa

jat­ka­kaa sa­maan mal­liin

jee

Keit­tä­kää ne pe­ru­nat pls.

Kii­tok­sia

Kii­tos

Kii­tos upe­as­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­tä.

Kii­tos ja ku­mar­rus.

Kii­toS ja nä­ke­miin

Kii­tos ly­se­on väki!

Kii­tos mu­ka­vis­ta vuo­sis­ta

Kii­tos ta­pah­tu­ma­rik­kais­ta vuo­sis­ta!

Kii­tos!

Kii­tos.

Kiit­to­o­oss!

Kil­pa­ur­hei­lu­lin­ja on ol­lut hyvä!

Lii­kaa tur­hia pa­kol­li­sia kurs­se­ja ai­neis­sa ku­ten us­kon­to jne.

Lu­ki­os­sa on hyvä yh­teis­hen­ki ja mu­ka­vat opet­ta­jat

Ly­hy­em­mät tun­nit, muu­ten hyvä jär­jes­te­ly… har­mi vaik ett­ei voi kir­joit­taa kuin 4 re­aa­lia..

Mei­tä ei ole val­men­net­tu tar­peek­si säh­köi­siin yo-ko­kei­siin tai kai­ken säh­köis­ty­mi­seen yli­pää­tään. Muu­tos on ta­pah­tu­nut lii­an no­pe­as­ti, eikä opet­ta­jat ja op­pi­laat ole py­sy­neet muu­tok­sen pe­räs­sä tar­peek­si hy­vin.

Moik­ka

Mo­roo

nau­tin ly­se­ol­la viet­tä­mäs­tä­ni ajas­ta to­del­la pal­jon, kii­tos kai­kil­le mi­nua opet­ta­neil­le ja aut­ta­neil­le!

Oli­sim­pa lu­ke­nut enem­män

On ol­lut hie­not kol­me vuot­ta tääl­lä! Hie­no­ja opet­ta­jia ja opis­ke­li­joi­ta, hie­no yh­tei­sö! Tu­len muis­ta­maan tä­män hie­no­na vai­hee­na omas­sa elä­mäs­sä­ni. Kii­tos!

Opet­ta­jat ei­vät aina ym­mär­rä lop­pu­vai­heen opis­ke­li­an tar­pei­ta.

Tj0!!

Toi­vot­ta­vas­ti kir­joi­tuk­set me­nee hy­vin

Toi­vot­ta­vas­ti val­mis­tun

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioKol­man­nen vuo­si­kurs­sin päät­tö­ky­se­ly 2016-201721.3.2017