Tekstivastaukset

Mitä hyvää lukiossani opiskelussa on ollut?

Asi­an­tun­te­va ope­tus ja hyvä ilma­pii­ri. Hyvä yleis­si­vis­tys on taat­tu.

Hy­vien opet­ta­jien hyvä ope­tus.

Hyvä ilma­pii­ri, opet­ta­jat ja op­si­ke­li­jat ovat usein lä­hei­siä.

hy­vät ka­ja­rit atk-luo­kas­sa

hy­vää

Hy­vää ope­tus­ta ylei­ses­ti.

Ihan hy­vää ope­tus­ta

It­se­näis­tä, saa va­li­ta kurs­se­ja mis­tä tyk­kää

Ki­vat ja hy­vät opet­ta­jat, hyvä ja moni­puo­li­nen ope­tus­ta­pa (käy­te­tään net­tiä ja pä­din so­vel­luk­sia opis­ke­lus­sa..)

Kurs­se­ja on tar­jol­la aika moni­puo­li­ses­ti.

Lu­kio on ihan viih­tyi­sä, opet­ta­jat mu­ka­via sa­moin op­pi­laat jne..

Lu­ki­on mu­ka­va ilma­pii­ri.

Lu­ki­os­sa hy­vää on ol­lut kil­pa­ur­hei­lu­lin­ja

Luo­kat­to­muus, voi opis­kel­la laa­jas­ti eri ai­nei­ta ja kie­lien opin­to­jen tar­jon­ta on hyvä.

mel­kein kaik­ki

Moni­puo­li­suus

Mu­ka­vaa

No löy­tyy kaik­kii il­ma­sii kurs­sei nii­ku joku ret­kei­ly­kurs­si yms. ja Mä­ki­nen on boo­nus­ta

Olen op­pi­nut pal­jon uu­sia asi­oi­ta ja huo­maan, että tämä vaa­tii ko­vem­paa työn­te­koa.

Olen saa­nut in­nos­tuk­sen pa­nos­taa enem­män opis­ke­luu­ni tän­ne pääs­ty­ä­ni.

olen saa­nut moni­puo­lis­ta ope­tus­ta.

On op­pi­nut pal­jon uu­sia asi­oi­ta.

On si­vis­tä­nyt ja sel­keyt­tä­nyt jat­ko-opin­to suun­ni­tel­mia.

Opet­ta­jat on hy­viä ja tun­nit yl­lät­tä­vän mie­len­kiin­toi­sia.

Opet­ta­jat ovat asi­an­mu­kai­sia ja mu­ka­via.

Opet­ta­jat ovat mu­ka­via ja kan­nus­ta­via, työ­ym­pä­ris­tö on viih­tyi­sä ja yh­teis­hen­ki on suh­teel­li­sen mu­ka­va ja ren­to.

Opet­ta­jat ovat ol­leet hy­viä ja asi­an­tun­te­via ja olen op­pi­nut uu­sia asi­oi­ta sekä lu­ki­os­sa olo on sel­keyt­tä­nyt tu­le­vai­suu­den­suun­ni­tel­mi­a­ni

Opet­ta­jat ovat ol­leet mu­ka­via ja kan­nus­ta­via ja olen saa­nut mie­les­tä­ni laa­du­kas­ta ope­tus­ta

Opet­ta­jat, koe­vii­kot

Opis­ke­lu on ihan ki­vaa. Mo­net opet­ta­jat ovat ki­vo­ja ja in­nos­ta­via. Ope­tus on yl­lät­tä­vän yk­si­löl­lis­tä, vaik­ka op­pi­lai­ta on­kin joil­lain kurs­seil­la ai­van lii­kaa.

Opis­ke­lu on va­paa­ta ja it­se­näis­tä. Pys­tyn itse va­lit­se­maan ai­nei­ta, mi­hin ha­lu­an pa­nos­taa.

Pal­jon va­lin­nan­va­raa ja mah­dol­li­suuk­sia mu­kaut­taa opis­ke­lua.

Pys­tyy opis­kel­maan pal­jon it­se­näi­sem­min.

saa itse vai­kut­taa opis­ke­luun ja sen no­peu­teen pal­jon

Saa­nut pal­jon uut­ta tie­toa ja op­pi­nut it­se­näis­tä opis­ke­lua. Val­men­nus­ta tu­le­viin opis­ke­lui­hin.

Saa­nut yleis­si­vis­tys­tä

Se on kas­vat­ta­nut hen­ki­ses­ti, muu­ta­kin kuin tie­to­mää­rää ai­vois­sa

Se on si­vis­tä­nyt ja opet­ta­nut uu­sia asi­oi­ta. olen op­pi­nut vas­tuul­li­sem­mak­si ja hoi­ta­maan asi­oi­ta ylei­ses­ti pa­rem­min.

Suu­rin osa opet­ta­jis­ta on mu­ka­via ja am­mat­ti­tai­toi­sia.

ta­sai­nen tah­ti

Va­lin­ta­va­paus

Yh­teis­hen­ki kou­lus­sa on hyvä ja ope­tus on am­mat­ti­tai­tois­ta.

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

Ei lii­an iso­ja ryh­miä, jot­ta opet­ta­ja voi­si opet­taa yk­si­löl­li­sem­min. Lii­an isos­sa ryh­mäs­sä ei jak­sa kes­kit­tyä.

En kek­si sel­lais­ta ke­hit­tä­vää seik­kaa, joka ei hait­tai­si osal­taan tois­ta jo val­miik­si hy­vää asi­aa

En kuin­kaan

En mi­ten­kään.

En osaa sa­noa.

En tie­dä.

Enem­män so­vel­ta­via kurs­se­ja

joi­den­kin so­vel­ta­vien kurs­sien si­säl­töä sai­si hie­man vah­tia, te­ke­mi­nen on vä­lil­lä ol­lut yksi­toik­kois­ta ja hyö­dy­tön­tä

Joil­lain kiel­ten opet­ta­jil­la on ne­ga­tii­vi­nen asen­ne op­pi­lai­siin, eikä hei­dän pa­laut­teen­sa ole ko­vin mo­ti­voi­vaa.

Jot­kut opet­ta­jat ovat mel­ko hyök­kää­viä.

Just nyt ei tuu mi­tää mie­leen

kah­vi oli­si hal­vem­paa

Käy­täi­siin jot­kut asi­at tar­kem­min läpi.

Li­sää in­foa yk­sit­täis­ten kurs­sien si­säl­lös­tä

Lu­ki­os­sa voi­si olla enem­män yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­viä kurs­se­ja/ta­pah­tu­mia, esim. van­ho­jen tans­sit oli erit­täin po­si­tii­vi­nen ko­ke­mus, kos­ka tun­tien ai­ka­na tuli ta­vat­tua opis­ke­li­joi­ta, joi­den kans­sa ei muu­ten ole juu­ri­kaan sa­mo­ja kurs­se­ja. Tun­neil­la voi­si teh­dä enem­män pie­niä pari- tai ryh­mä­töi­tä.

Läm­mi­tys

Pa­rem­pia opet­ta­jia kii­tos

Pie­nem­mät ryh­mät tu­ki­si­vat opis­ke­lua. Kou­lun yh­teis­hen­keä voi­si pa­ran­taa.

Ryh­mä­työt kurs­seil­la ovat mie­les­tä­ni ty­pe­riä, niis­tä ei opi kuin oman ryh­män kä­sit­te­le­män asi­an kun­nol­la.

Siir­tyi­sin 5-jak­so sys­tee­miin ja nuo­ren­tai­sin opet­ta­ja kaar­tia.

Tal­vel­la läm­mi­tys­tä enem­män.

Te­hok­kaat ja hy­vät opet­ta­jat ki­vo­ja. Li­sää opet­ta­jia ruot­siin. Li­säk­si on kiva että joka kurs­sis­sa voi va­li­ta opet­ta­jan. Ei kui­ten­kaan lii­an täy­siä ryh­miä var­sin­kaan abi­vuon­na! Kah­den­kym­me­nen ryh­mät ovat ihan­teel­li­sia, yli kol­men­kym­me­nen ryh­mät ei­vät ole toi­mi­via eikä luo­kas­sa ole rau­haa, ai­kaa ku­luu huk­kaan.

Tek­nis­ten lait­tei­den käyt­töä voi­si ke­hit­tää.

Toi­sin suo­lan ta­kai­sin maus­tei­siin.

Miten kehittäisin oppilaitosten välistä yhteistyötä (kaupungin lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

Ehkä jot­kut tee­ma­päi­vät? Kal­lii­ta, ei­vät­kä kiin­nos­ta kaik­kia, mut­ta suu­rim­mal­le osal­le mah­dol­li­su­det ja vaih­to­eh­dot pi­tää tuo­da konk­reet­ti­si­na ne­nän eteen. Se, että ly­se­ol­le tuli vie­rai­li­joi­ta yli­o­pis­tois­ta, oli mah­ta­vaa ja ava­si mo­nen kat­sei­ta! Ehkä lä­hem­mis­tä­kin oppi­lai­tok­sis­ta voi­si siis tuo­da konk­reet­ti­sia “to­dis­tei­ta”?

Ehkä voi­si olla enem­män in­fo­ja esim. tu­le­vaa am­ma­tin­va­lin­taa var­ten.

en kek­si enää mi­tään ke­hi­tet­tä­vää. Yh­teis­työ toi­mii mie­les­tä­ni hy­vin.

En kek­si ihan vas­taus­ta tä­hän

En osaa sa­noa.

En tie­dä.

Enem­män vie­rai­lu­ja ja tu­tus­tu­mis­käyn­te­jä eri lai­tok­sis­sa, eten­kin jat­ko-opin­to­ja aja­tel­len.

hy­gie­na­pas­si ja an­nis­ke­lu­pas­si oli­si kiva pys­tyä saa­maan kou­lun kaut­ta

Kurs­se­ja voi­si ot­taa muis­ta­kin pai­kois­ta laa­jem­min, mut­ta nyt­kin sii­hen on mah­dol­li­suus:)

No jär­jes­täi­sin jon­kin­lai­sia yh­tei­siä tee­ma­päi­viä

Si­ten, että mam­kin kurs­seil­le ei tar­vit­si­si il­moit­tau­tua kah­ta ker­taa en­sin kuo­lul­le ja sit­ten vie­lä mam­kil­le.

Taik­ka­rin kans­sa on ihan so­pi­vas­ti yh­teis­työ­tä. Yli­o­pis­to­jen ja am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen kans­sa en ole ai­na­kaan huo­man­nut muu­ta yh­teis­työ­tä kuin vie­rai­li­joi­den esit­te­lyt. Ne ovat kyl­lä hyö­dyl­li­siä ja ha­lu­ai­sin nii­tä enem­män!

Täl­lä het­kel­lä on so­pi­vas­ti yh­teis­työ­tä.

Vie­rai­lu­ja oppi­lai­tos­ten vä­lil­lä voi­si olla enem­män.

Voi­si olla enem­män tu­tus­tu­mis käyn­te­jä, jot­ta sai­si li­sää tie­toa mil­lais­ta ope­tus­ta Sa­von­lin­nas­ta saa. Se aut­tai­si hie­man miet­ti­mään mi­hin am­mat­tii sitä al­kai­si opis­kel­la

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi

har­ras­tuk­set

Kir­joi­tan mon­ta ai­net­ta, jo­ten kurs­se­ja on pal­jon..

Koen opin­not vä­lil­lä erit­täin ras­kaik­si, mut­ta se joh­tuu vain sii­tä, että pa­nos­tan niin pal­jon kaik­keen. Yri­tän op­pia hal­lit­se­maan opin­to­jen ra­sit­ta­vuut­ta jat­ku­vas­ti.

Koe­vii­kon ja van­ho­jen tans­sien yh­dis­tä­mi­nen.

Kova tah­ti,

Vai­ke­at ai­neet

Vä­lil­lä työ­tä on to­del­la pal­jon, ja mo­nien ai­nei­den työt ka­saan­tu­vat jol­loin opis­ke­lu on ras­kas­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioToi­sen vuo­si­kurs­sin olo­ky­se­ly 2016-201723.3.2017