Avovastaukset

Mitä hyvää lukiossani opiskelussa on ollut?

Hyvä ilma­pii­ri op­pi­lai­den sekä opet­ta­jien kes­ken!
hyvä ilma­pii­ri, mu­ka­vat opet­ta­jat
Hyvä poh­ja tu­le­val­le elä­mäl­le
Hy­vät ti­lat
Hy­vät ti­lat keri­mäen toi­mi­pis­tees­sä
Ilma­pii­ri ja hy­vät luon­non­tie­tei­den opet­ta­jat.
It­se­näi­syys
Kaik­kea hy­vää
Kaik­ki on ol­lut hy­vää eikä mi­tään huo­noa tule mie­leen
Kaik­ki ovat ys­tä­väl­li­siä ja kan­nus­ta­via sekä oh­jaus­ta on­gel­miin saa riit­tä­väs­ti.
Ka­ve­rit
ka­ve­rit ja opet­ta­jat.
Ka­ve­rit ja uu­den op­pi­mi­nen
ka­ve­rit, tuki­o­pe­tus
Ka­ve­rit,hy­vät opis­ke­lu­ti­lat ja yh­teis­hen­ki.
Keri­mä­el­lä lu­kio oli erit­täin mu­ka­vaa ja joka aamu odot­ti kou­lun al­kua. Tääl­lä ly­se­ol­la on aa­mu­ja mil­loo­in ei okein in­nos­tai­si läh­teä kou­luun.
Lu­ki­om­me on hie­nol­la pai­kal­la ja opis­ke­lu­ti­lam­me ovat vih­tyi­sät. Opet­ta­jien ja op­pi­lai­den suh­de on ka­ve­ril­linrn mikö hel­pot­taa opis­ke­lua.
Lu­ki­os­sa olen op­pi­nut uu­sia asi­oi­ta.
Lu­ki­os­sa on hy­vää se, että kurs­se­ja on mo­nia ja eri­lai­sia, jot­ka edes­aut­ta­vat moni­puo­li­seen op­pi­mi­seen.
Lu­ki­os­sa on hy­vää se, että kurs­se­ja on mo­nia ja eri­lai­sia, jot­ka edes­aut­ta­vat moni­puo­li­seen op­pi­mi­seen.
Lu­ki­os­sa on viih­tyi­sät ti­lat ja opet­ta­jat sekä op­pi­laat ovat mu­ka­via.
Lu­ki­os­sa­ni on osaa­vat opet­ta­jat, joi­den kans­sa on help­po tul­la toi­meen.
Lu­ki­os­sa­ni opis­ke­lus­sa hy­vää on ol­lut po­si­tii­vi­nen ja mo­ti­voi­va ilma­pii­ri ja hy­vät opet­ta­jat sekä lii­kun­nal­li­suus. Myös se, että voi vai­kut­taa niin pal­jon itse luku­jär­jes­tyk­seen on hyvä asia.
moni­puo­lis­ta ope­tus­ta, opet­ta­jat hy­viä
moni­puo­lis­ta opis­ke­lua ja hy­viä ys­tä­viä
Moni­puo­li­suus ja yh­teis­hen­ki.
Mu­ka­va paik­ka ja opet­ta­jat ja olen op­pi­nut pal­jon asi­oi­ta.
Mu­ka­vat ja ren­not opet­ta­jat ja so­pi­van haas­ta­vat opin­not
Mu­ka­vat opet­ta­jat ja hyvä yh­teis­hen­ki.
Myön­tei­nen ilma­pii­ri, opet­ta­jat ovat jous­ta­via ja aut­ta­vai­sia.
Olen op­pi­nut it­se­näis­ty­mään ja olen op­pi­nut pal­jon elä­mäs­tä
olen op­pi­nut laa­ja-alai­ses­ti tar­vit­ta­via asi­oi­ta, joi­ta tar­vit­sen elä­mäs­sä ja jat­ko-opin­nois­sa.
Olen op­pi­nut pal­jon ja saa­nut kas­vaa ih­mi­se­nä. Opet­ta­jat ja ka­ve­rit kan­nus­ta­vat te­ke­mään aina par­haa­ni.
olen saa­nut pal­jon sy­ven­tä­vää tie­toa sekä yleis­si­vis­tys­tä
Olen saa­nut uu­sia ys­tä­viä ja op­pi­nut enem­män eri­lai­sis­ta ai­ois­ta. Opet­ta­jat myös ovat ki­vo­ja jos nii­tä ei är­sy­tä lii­kaa : D
Olo­ti­lat ja opis­ke­lu­ti­lat
on op­pi­nut opis­ke­le­maan it­se­näi­ses­ti­ja te­hok­kaas­ti. olen saa­nut pal­jon uu­sia ka­ve­rei­ta.
On op­pi­nut ot­ta­maan enem­män vas­tuu­ta ja myös tun­te­maan it­se­ään.
opet­ta­jat
Opet­ta­jien po­si­tii­vi­suus ja hyvä ryh­mä­hen­ki
Opet­ta­jien tuki.
Ope­tus on hy­vää ja lu­ki­oon on mu­ka­va tul­la päi­vit­täin.
Ope­tus on ol­lut laa­du­kas­ta ja olen saa­nut tar­vit­ta­es­sa apua.
Opin­nois­sa pys­tyy kes­kit­ty­mään pa­rem­min tiet­tyi­hin ai­nei­siin ja omiin ta­voit­tei­siin
Opin­not ovat men­neet hy­vin ja tämä mo­ti­voi mi­nua jat­ka­maan sa­maan mal­liin.
opis­ke­lu on it­se­näi­sem­pää sekä olen tyy­ty­väi­nen saa­maa­ni ope­tuk­seen.
Opis­ke­lu on moni­puo­lis­ta ja opet­ta­jat tai­ta­via
Opis­ke­lu tun­neil­la ei ole tun­tu­nut aina niin va­ka­val­ta, vaan on voi­nut olla avoi­min mie­lin sekä ren­nos­ti.
Op­pi­mi­nen
Pal­jon ka­ve­rei­ta ja pys­tyy ur­hei­le­maan sa­mal­la kuin te­kee kou­lua.
Pa­ras­ta on ollu mah­dol­li­suu­det muo­ka­ta jak­so­ja it­sel­le so­pi­vak­si.
Se on avar­ta­nut miel­tä­ni ja olen löy­tä­nyt suun­nan tu­le­vai­suu­del­le­ni.
Se, että on saa­nut yleis­si­vis­tä­vää ope­tus­ta ins­pi­roi­vas­sa ym­pä­ris­tös­sä.
Tie­tyn­lai­nen va­paus “ett­ei ku­kaan hen­gi­tä nis­kaan”.
To­del­la ym­mär­tä­väi­set ja mu­ka­vat opet­ta­jat
Tun­tuu va­paam­mal­ta ja saa enem­män vas­tuu­ta ja ta­po­ja suo­rit­taa asi­oi­ta.
Tääl­lä on hyvä ilma­pii­ri ja mu­ka­vat ih­mi­set
Tääl­lä on ys­tä­viä jot­ka mo­ti­voi­vat opis­ke­le­maan ja hy­viä opet­ta­jia
Uu­det ka­ve­rit, eri­lai­set luk­ka­rit, uu­det op­pi­mis­ta­vat
Uu­det ka­ve­rit, uu­det ai­neet, eri­lai­set luk­ka­rit
Va­lin­nais­ten kiel­ten lu­ke­mi­nen ja van­ho­jen tans­sit.
Va­paus vai­kut­taa itse opin­toi­hin

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

An­nan ra­ken­ta­vaa pa­lau­tet­ta sil­loin, kun sitä pyy­de­tään.
An­nan ra­ken­ta­vaa pa­lau­tet­ta sil­loin, kun sitä pyy­de­tään.
An­tai­sin ehkä enem­män vaih­to­eh­to­ja suo­rit­taa kurs­se­ja myös it­se­näi­ses­ti.
B-kie­lil­le, ku­ten sak­sal­le, enem­män tun­te­ja luo­kis­sa kurs­seil­la 5-8.
Ehkä pa­rem­mat opis­ke­lu­ti­lat.
Ehkä toi­mi­vam­mat kou­lun lait­teet ja net­ti.
ei ide­oi­ta
ei ke­hi­tet­tä­vää mie­les­tä­ni
Ei ole oi­ke­as­taan mi­tään ke­hi­tet­tä­vä­ää.
ei ole pal­joa ke­hi­tet­tä­vää
Ei tule mi­tään mie­leen
Ei tule mi­tään mie­leen.
en oi­ke­as­taan mi­tään
En osaa sa­noa
En osaa sa­noa
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa.
En tie­dä
En tie­dä.
Enem­män oles­ke­lu­paik­ko­ja, ros­kaa­mi­nen ku­riin
Enem­män pis­to­ra­si­oi­ta.
Li­sää apua ma­te­maat­ti­sis­sa ai­neis­sa.
li­sää lait­tei­ta luok­kiin
Li­sää­mäl­lä viih­ty­vyyt­tä.
Läm­mi­tys
läm­mi­tys­tä pa­rem­mak­si
Ma­te­maat­tis­ten ai­nei­den opet­ta­jien pi­täi­si opis­kel­la säh­köis­ten las­ki­mien käyt­töä, las­ki­met pa­kol­li­sek­si kai­kil­le, kos­ka mie­les­tä­ni sen tär­keyt­tä ei tuo­da tar­peek­si esil­le. Ys­tä­vä­ni Lah­den lu­ki­os­ta miet­ti, että mik­si meil­lä ei las­ke­ta las­ku­ja las­kin­oh­jel­mal­la. Heil­lä jo­kai­sen on täy­ty­nyt os­taa las­kin­oh­jel­ma ja al­kaa käyt­tä nii­tä en­sim­mäi­ses­tä kurs­sis­ta läh­tien. Pelk­kä ge­o­geb­ra ei rii­tä. En tie­dä mik­si meil­le ei ole asi­aa esi­tet­ty pa­kol­li­se­na, sil­lä se tu­lee ole­maan osa­na mei­dän yo-ko­et­ta. Itse en pidä aja­tuk­ses­ta, että ma­ti­kan yo-koe on säh­köi­nen. Jo­ten si­tä­kin suu­rem­mal­la syyl­lä koen, että lu­ki­om­me ma­te­maat­tis­ten ai­nei­den opet­ta­jat pe­reh­tyi­si­vät pa­rem­min las­ken­ta­oh­jel­miin ja opet­tai­si­vat nii­den käyt­töä meil­le. Kuin­ka mei­dän ole­te­taan osaa­van, jos opet­ta­jat­kaan ei­vät osaa opet­taa nii­den käyt­töä meil­le?
No ai­na­kin säh­kö pis­tok­keet oli­si­vat erit­tää­in hy­vät nyky­päi­vä­nä.
oles­ke­lu­ti­lo­ja voi­si uu­dis­taa ja li­sä­tä mu­ka­vuut­ta
Pat­te­rit voi­si­vat olla läm­pi­mäm­piä
py­syt­täi­siin ke­hi­tyk­sen edel­lä
Säh­köi­syyt­tä ei pi­täi­si heh­kut­taa, kos­ka se ei ole mi­tään “ajas­sa mu­kai­suut­ta”. Pi­täi­si pa­la­ta ta­kai­sin ky­nään ja pa­pe­riin, eikä vä­hen­tää nii­den käyt­töä.
tar­vit­tai­siin uu­dem­pia lait­tei­ta ja päi­vi­tyk­siä luok­ka­ti­loi­hin
Toi­vot­ta­vas­ti muil­la on ke­hit­tä­mis ide­oi­ta, mi­nul­la ei.
tu­los­tet­tu­ja mo­nis­tei­ta vä­hem­män
Työ­ti­lo­ja moni­puo­li­sem­mik­si.
Uu­dem­pia ko­nei­ta ja lait­tei­ta
Yhä ene­män voi­si tul­la kan­sain­vä­li­siä jut­tu­ja tar­jol­le.
Äly­tau­lut oli­si hyvä uu­dis­tus. Keri­mä­el­lä­kin oli sel­lai­set.

Miten kehittäisin oppilaitosten välistä yhteistyötä (kaupungin lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

AM­Kin kans­sa laa­jem­pi yh­teis­työ ku­ten hy­gie­ni­a­pas­sin kans­sa.
Ehkä kau­pun­kien kou­lu­jen vä­li­siä vaih­to­jak­sot voi­si olla erit­täin mu­ka­via.
ei var­maan tar­vit­si­si, esim. mui­den op­pi­lais­tos­ten vie­rai­lut ovat ol­leet hy­viä
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
en osa­aa sa­noa
En saa sa­noa
En tie­dä
en tie­dä
En tie­dä.
En tie­dä.
enem­män vie­rai­lu­ja oppi­lai­tok­sis­sa.
enem­män vie­rai­lu­ja oppi­lai­tos­ten kes­ken
In­ter­net kurs­se­ja
kaik­ki toi­mii hy­vin
Ke­hi­tet­tä­vää ei tule mie­leen, kak­sois­tut­kin­to on hyvä esi­merk­ki yh­den­lai­ses­ta yh­teis­työs­tä
li­sää vie­rai­lu­ja oppi­lai­tok­sis­sa.
li­sää yh­teis­töi­tä
Mie­les­tä­ni yh­teis­työ on jo hy­vää, esim. vie­rai­lut muis­ta oppi­lai­tok­sis­ta
Mie­les­tä­ni yh­teis­työ on jo nyt su­ju­vaa, en ke­hit­täi­si mi­ten­kään.
Pi­täi­si olla enem­män yh­teis­työ­tä yli­o­pis­to­jen kans­sa, kos­ka täl­lä het­kel­lä on yh­teis­työ­tä enim­mäk­seen vain amk:in ja Sa­min kans­sa
Tu­tus­tu­mis­ta
Vaih­to­jak­sot ovat hyvä asia. Saa käy­tän­nön ko­ke­mus­ta. Ehkä nii­den mah­dol­li­suut­ta tuo­da esil­le.
voi­si olla esit­te­ly kurs­se­ja jois­sa voi­si tu­tus­tua kiin­nos­tuk­sen koh­tee­seen
Voi­si teh­dä yh­tei­siä kurs­se­ja.
Voi­tai­siin teh­dä enem­män yh­teis­työ­tä.
Yh­teis­työ on jo täs­sä vai­hees­sa hy­vää.
Yh­teis­työ­tä oppi­lai­tos­ten vä­lil­lä ei tar­vi­ta.
yh­teis­töi­tä

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi

Ajoit­tain tu­lee ko­kei­ta ja pa­lau­tet­ta­via es­sei­tä pal­jon yh­täai­kaa
Ei var­maan­kaan itse opin­not, mut­ta se mitä mi­nul­la muu­ten me­nee asi­at esim. ko­to­na ja sii­hen li­säk­si lu­kio-opin­not niin kyl­lä se aika ras­kaak­si käy.
En koe lu­kio-opin­to­ja­ni lii­an ras­kaik­si, mut­ta jot­kut jak­sot tai vii­kot voi­vat tun­tua ras­kail­ta jos­kus. Tämä joh­tuu lä­hin­nä sii­tä, että jos mon­ta ko­et­ta sa­maan ai­kaan vii­kon tai kah­den ai­ka­na. Tämä ta­pah­tuu jos koe­alue on iso muu­ta­mas­sa ko­kees­sa tai ko­keen aine on haas­ta­va.
Jos sat­tuu ha­lu­a­maan saa­da hy­viä nu­me­roi­ta kai­kis­ta ai­neis­ta työ­mää­rä al­kaa käy­dä uu­vut­ta­vak­si, kos­ka laa­dus­ta ei ha­lu­ta tin­kiä, vaik­ka mää­rä kas­vaa. Se on ol­lut asia, jon­ka on jou­tu­nut hy­väk­sy­mään lu­ki­os­sa, että kai­kes­sa ei tar­vit­se pär­jä­tä. Ja vaik­ka pär­jäi­si­kin niin 8 on sel­lai­nen jo­hon voi tyy­tyä.
Lu­kio ei ole ras­kas­ta.
Läk­sy­jen mää­rä, ko­keet, kurs­sien mää­rä
Mie­len­ter­veys­on­gel­mat
mo­net kurs­sit sa­mas­sa jak­sos­sa, tiuk­ka aika­tau­lu, opet­ta­jan aset­ta­mat ko­vat ta­voit­teet ja lie­vä pai­nos­tus
Riip­puu jak­sois­ta ja ai­neis­ta mitä on aina jak­sos­sa. Mitä enem­män haas­ta­via ai­nei­ta, sitä ras­kaam­paa ja kuor­mit­ta­vam­paa opis­kel­la. Pit­kät päi­vät myös ovat uu­vut­ta­via.
Suo­riu­tu­mi­nen ja lii­kun­nan ohel­laa vä­lil­lä käy ras­kaak­si.
Ter­veys­on­gel­mat mit­kä on vie­nyt mo­ti­vaa­ti­on opis­ke­luun.
tiuk­ka aika­tau­lu, mo­net ko­keet opis­ke­lun ohes­sa

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioToi­sen vuo­si­kurs­sin olo­ky­se­ly 2018-201920.3.2019