Avovastaukset

Mitä hyvää Lukio-opiskelussa on ollut?

En tie­dä

En tie­dä

En tie­dä

It­se­näi­sem­pi opis­ke­lu

It­se­näi­sem­pi opis­ke­lu ver­rat­tu­na ylä-as­tee­seen.

Jon­kun­lai­nen va­paus.

Kaik­ki

Kaik­ki

Kaik­ki

Kaik­ki

Kaik­ki

Kaik­ki on jees

Kaik­ki on ol­lut va­paam­paa kuin pe­rus­kou­lus­sa.

Ka­ve­rit

Ka­ve­rit ja moni­puo­li­nen ope­tus

Ka­ve­rit ja moni­puo­li­nen ope­tus. Ruo­ka­kin on ol­lut hy­vää.

Ke­hit­tä­nyt mi­nua

Kou­lus­sa hyvä yh­teis­hen­ki ja olen op­pi­nut uut­ta.

Kou­lus­sa on ol­lut kiva ilma pii­ri ja saa­nut uu­sia ka­ve­rei­ta

Lu­kio opis­ke­lu on mu­ka­vaa ja moni­puo­lis­ta. Opis­ke­lu on it­se­näis­tä ja saa itse muo­ka­ta ja hal­li­ta mitä opis­ke­lee ja mil­loin. Opet­ta­jat ovat mu­ka­via, kan­nus­ta­via ja am­mat­ti­tai­toi­sia. Lu­ki­os­sa saa myös ede­tä omaan tah­tiin ja käy­dä nii­tä ai­nei­ta mit­kä kiin­nos­ta­vat.

Lu­ki­on opis­ke­lu on mu­ka­vaa ja haas­ta­vaa!

Lu­kio-opis­ke­lu on ol­lut sel­ke­ää, ja sii­hen on saa­nut riit­tä­väs­ti neu­vo­ja. Se, että jak­so­ja pys­tyy itse muut­ta­maan ja esim. opet­ta­jaa vaih­ta­maan on hyvä asia.

Lu­kio-opis­ke­lun hy­viä puo­lia on se, että saa päät­tää it­se­ään kiin­nos­ta­vat kurs­sit.

Lu­kio-opis­ke­lus­sa on ol­lut hy­vää se, että saat itse vai­kut­taa pää­tök­siin ja sii­hen mitä ha­lu­at teh­dä. Lu­kio on myös muu­ten­kin pal­jon va­paam­paa, vaik­ka vas­tuu­ta pi­tää ot­taa. Saa myös osit­tain päät­tää itse luku­jär­jes­tyk­ses­tä, jol­loin voit teh­dä sii­tä juu­ri sel­lai­sen, että se so­pii si­nul­le.

Lu­kio-opis­ke­lus­sa saa ja täy­tyy olla oma-aloit­tei­nen. Saa itse huo­leh­tia omis­ta asi­ois­taan.

Lu­ki­os­sa olo on opet­ta­nut ole­maan vas­tuul­li­sem­pi ja muu­ten­kin si­vis­tä­nyt.

Lu­ki­os­sa on va­paam­paa.

Luku­jär­jes­tyk­sen it­se­näi­nen sää­te­ly on aut­ta­nut mi­nua opis­ke­lus­sa.

Luku­jär­jes­tys­ten vaih­te­le­vuus ja se, että nii­hin voi itse vai­kut­taa.

Luo­ka­ton lu­kio, pal­jon va­lin­nan­va­raa luk­ka­reis­sa ja ai­neis­sa.

Ly­hy­em­mät päi­vät ja opis­ke­lu tun­tuu ren­nom­mal­ta.

Moni­puo­li­suus

Moni­puo­li­suus ja mo­net­ta­vat op­pia.

Moni­puo­li­suus ja omiin opis­ke­lui­hin vai­kut­ta­mi­nen.

Moni­puo­li­suus, vaih­te­le­vuus ja uu­sien asi­oi­den sään­nöl­li­nen op­pi­mi­nen ja pe­reh­ty­mi­nen. Lu­ki­os­sa on to­del­la ren­to olo ja to­del­la mu­ka­va ilma­pii­ri.

Mu­ka­vat tun­nit.

mu­ka­via kurs­se­ja

Mu­ka­via tun­te­ja ja itse huo­leh­dit­ta­va opis­ke­lus­ta

Oi­ke­as­taan kaik­ki.

Olen op­pi­nut pal­jon uut­ta ja kou­luun on ol­lut mie­lui­saa tul­la.

Olen op­pi­nut pal­jon uut­ta.

Olen saa­nut pal­jon yleis­tie­toa ja poh­jaa jat­ko­kurs­seil­le.

Olen saa­nut uu­sia ka­ve­rei­ta, op­pi­nut eri oppi­ai­neis­ta pal­jon uu­sia asi­oi­ta ja tiet­ty­jä alu­ei­ta on sy­ven­net­ty. Olen pääs­syt osal­lis­tu­maan kou­lun toi­min­taan ja saa­nut kii­tos­ta sii­tä. Myös arvo­sa­na­ni ovat py­sy­neet omia ta­voit­tei­ta­ni kat­sot­tu­na hy­vi­nä.

Olen ty­kän­nyt sii­tä kun saa itse muo­ka­ta omia luku­jär­jes­tyk­siä ja lu­kio opin­not ovat ol­leet va­paam­pia mitä pe­rus­kou­lus­sa oli.

Ol­lut haus­kaa

Ol­lut moni­puo­lis­ta. Olen voi­nut va­li­ta ai­nei­ta jot­ka kiin­nos­ta­vat mi­nua.

OMa va­paus teh­dä asi­oi­ta.

Omaa opis­ke­lua voi suun­ni­tel­la omien kiin­nos­tuk­sen­koh­tei­den­sa mu­kai­ses­ti. Mie­les­tä­ni myös päi­vä­ryt­mi on ki­vem­pi, sa­moin kuin luo­kat­to­muus, jon­ka avul­la tu­tus­tuu hel­pos­ti toi­siin ih­mi­siin ja saa uu­sia ka­ve­rei­ta. Pi­dän myös lu­ki­on jär­jes­tel­mäl­li­syy­des­tä ja sii­tä, että OPO:lle pää­se aina kun tar­vit­see.

on it­se­näi­sem­pää

On ol­lut ren­toa

On ol­lut vä­hän va­paam­paa pe­rus­kou­luun ver­rat­tu­na.

On saa­nut opis­kel­la hy­vin.

on saa­nut opis­kel­la it­se­näi­sem­min enem­män

On saa­nut pal­jon apua opet­ta­jil­ta, opoil­ta tms. On ol­lut hyvä yh­teis­hen­ki ja on voi­nut olla oma it­sen­sä.

On saa­nut uu­sia ys­tä­viä, saa­nut ko­ke­mus­ta eri­lai­ses­ta opis­ke­lus­ta ja op­pi­nut uu­sia asi­oi­ta.

Ope­tet­ta­vat asi­at ope­te­taan mo­nil­la eri ta­voil­la ja näin jo­kai­nen op­pii var­mas­ti jo­tain.

opet­ta­jat

Opet­ta­jat

Opet­ta­jat + hyvä yh­teis­hen­ki

Opet­ta­jat Ka­ve­rit Ryh­mäs­sä työs­ken­te­lu

Opet­ta­jat ovat ol­leet mu­ka­via ja tah­ti on ol­lut so­pi­va.

Opet­ta­jat, itse va­lit­ta­vat kurs­sit

ope­tus

Ope­tus on ol­lut moni­puo­lis­ta

Opin­nois­sa on ol­lut hy­vää se, että on luo­ka­ton lu­kio.

Opis­ke­lu on ol­lut moni­puo­lis­ta ja si­säl­töi­hin on voi­nut vai­kut­taa myös opis­ke­li­jat

Opis­ke­lu on ol­lut sa­mal­la ren­nom­paa, mut­ta haas­ta­vam­paa kuin pe­rus­kou­lus­sa.

opis­ke­lu on va­paam­paa kuin pe­rus­kou­lus­sa ja saa ot­taa itse enem­män vas­tuu­ta

Opis­ke­lu­tah­ti ja te­hok­kuus

Pal­jon ka­ve­rei­ta.

Pit­kä­kes­toi­nen jän­ni­tys.

Ren­toa ja mu­ka­vaa kun saa vä­hän va­li­ta omaa luku­jär­jes­tys­tä.

Ren­tous, saa opis­kel­la sitä mis­tä tyk­kää ja ren­not opet­ta­jat.

Ren­tous, va­paus,

Saa itse päät­tää mitä ja mi­ten opis­ke­lee, suht ren­toa

Saa itse vai­kut­taa opin­to­jen kul­kuun ja sii­hen, mis­sä jär­jes­tyk­ses­sä käy mit­kä­kin kurs­sit.

Saa itse vai­kut­taa opis­ke­lu­tah­tiin ja sii­hen kuin­ka opis­ke­lee

Saa omaa vas­tuu­ta

Saa vai­kut­taa itse pal­jon omaan luku­jär­jes­tyk­seen ja opis­ke­luun.

Saa va­li­ta mitä opis­ke­lee ja ke­nen opet­ta­ma­na

Saa va­li­ta mitä opis­ke­lee ja opet­ta­jat on tosi kan­nus­ta­via

Saa va­paas­ti va­li­ta it­seä kiin­nos­ta­via opin­to­ja.

Saa yleis­tie­toa pal­jon!

Saa­nut itse suun­ni­tel­la mitä opis­ke­lee

Saa­nut teh­dä omaa tah­tia, on ol­lut ren­toa

saa­nut yleis­tie­toa

Se an­taa kat­ta­van opis­ke­lu ko­ke­muk­sen ja avaa ovia ja mah­dol­li­suuk­sia.

Se on ren­toa ja saa itse päät­tää omis­ta asi­ois­ta ja opis­ke­lus­ta. Saan tar­vit­ta­es­sa apua.

Se on va­paam­paa

se, että saa itse päät­tää enem­män mitä opis­ke­lee ja kuin­ka pal­jon.

So­vel­ta­vat kurs­sit, eri opet­ta­jien kans­sa opis­ke­lu.

suh­kot vä­hän läk­sy­jä

Tar­peek­si haas­ta­vaa ja toi­vot­ta­vas­ti lu­kio-opin­nois­ta on hyö­tyä.

Teh­tä­vät tai ko­keet ei­vät ole ol­leet lii­an haas­ta­via ja työ­rau­ha on hyvä useim­mil­la kurs­seil­la. Opis­ke­lu on suu­ril­ta osin it­se­näis­tä ja on kiva, että voi itse päät­tää mitä teh­tä­viä te­kee va­paa-ajal­la.

Uu­det ys­tä­vät ja uu­den op­pi­mi­nen. On ol­lut ki­vaa!

Uu­sien ka­ve­rei­den saa­mi­nen, uu­sien asi­oi­den op­pi­mi­nen ja it­sen­sä ke­hit­tä­mi­nen.

Vaih­te­le­vaa ja pys­tyy itse vai­kut­ta­maan omiin oppi­ai­nei­siin ja luku­jär­jes­tyk­seen

Val­ta päät­tää omis­ta opin­nois­ta on oi­kein mu­ka­va asia pe­rus­kou­luun ver­rat­tu­na.

Va­paan­paa kuin pe­rus­kou­lus­sa.

Va­paus

Voi opis­kel­la

Yh­teis­hen­ki, luo­kat­to­muus osit­tain, va­lin­nan va­paus.

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

ei ke­hi­tet­tä­vää

Ei ke­hi­tet­tä­vää.

Ei mi­nun mie­les­tä­ni ole ke­hi­tet­tä­vää.

Ei mi­tään ke­hi­tet­tä­vää

Ei niin pal­jon tab­let­kou­lu kurs­se­ja

Ei tar­vit­se ke­hit­tää

Ei tule mie­leen pa­ran­nuk­sia.

en ke­hit­täi­si

En kek­si täs­sä ti­lan­tees­sa mi­tää mikä mi­nua täs­sä kou­lu­lai­tok­ses­sa häi­rit­see

En mi­ten­kään

En mi­ten­kään

En mi­ten­kään

En mi­ten­kään

En mi­ten­kään.

En osaa nyt sa­noa

en osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

en osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa.

En osaa sa­noa.

En tie­dä

En tie­dä

En tie­dä

En tie­dä

En tie­dä

En tie­dä.

Enem­män la­taus­paik­ko­ja

Enem­män soh­via ja viih­tyi­syyt­tä.

En­tie­dä

en­tiiä

En­tiiä

Hank­ki­sin tän­ne mik­ron op­pi­lai­den käyt­töön, jol­la voi­si läm­mit­tää omia väli­pa­lo­ja.

Jos oli­si vain mah­dol­lis­ta niin kou­lu­ruu­an laa­tu voi­si olla pal­jon pa­rem­pi sii­hen en ole ol­lut tyy­ty­väi­nen.

Jos­kus suu­ret ryh­mä­koot ovat haas­teel­li­sia ja apua saat­taa jou­tua odot­ta­maan hy­vin pit­kään.

Jot­kin net­ti­teh­tä­vät ja muu­ten­kin läp­pä­reil­lä teh­tä­vät ovat tur­han vai­kei­ta. Tar­vit­si­sin kir­joi­tuk­siin pa­pe­ri­sen ma­o­lin, net­ti­ma­o­lis­ta on han­ka­la löy­tää mi­tään ja sen käyt­tä­mi­nen ei ole yhtä in­tui­tii­vis­ta.

Jot­kut luo­kat ovat vä­hän kyl­miä, läm­mi­tys isom­mal­le

Jot­kut opet­ta­jat ei­vät ym­mär­rä, että lu­kio on va­paa­eh­toi­nen kou­lu.

Kaik­ki on ok

Kaik­ki tääl­lä on hy­vin!

Ke­hit­tä­mis­tä ei pal­joa mie­les­tä­ni ole. No­pea ete­ne­mi­nen ja kii­er opis­ke­lus­sa on ai­nut ne­ga­tii­vi­nen asia.

Kou­lun yh­teis­hen­ki on vä­lil­lä hie­man huo­no. Eten­kin kui­lu eri vuo­si­kurs­si­lais­ten vä­lil­lä on suu­ri. Kaik­ki kou­lun yh­tei­nen te­ke­mi­nen yh­dis­tää opis­ke­li­joi­ta, mut­ta esi­mer­kik­si abi­show ei ol­lut kaik­kien mie­les­tä kiva, vaan ah­dis­ta­va. Mi­nä­kään en ha­lun­nut la­val­le ja jän­ni­tin sitä koko juh­lan ajan.

Kou­lu­ruo­ka pa­rem­mak­si

lepo­paik­ko­ja

Li­sää ak­ti­vi­teet­te­jä, ny­kyi­nen Äly­la­taa­mo luok­ka, kir­jas­tao tila (PS4-kon­so­li), juh­la­sa­lis­sa ole­vat pin­gis­pöy­dät, mut­ta li­sää ak­ti­vi­tee­tit ovat ter­ve­tul­lei­ta.

Li­sää pis­to­ra­si­a­paik­ko­ja luok­kiin.

Li­sää pis­to­ra­si­oi­ta,kos­ka­ko­neel­la­työs­ken­te­ly on pa­kol­lis­ta

Lu­kio on hyvä näin­kin mut­ta li­säi­sin eri­lai­sa sei­so­ma­pöy­tiä yms. jott­ei tar­vit­si­si is­tua koko ai­kaa.

Mie­les­tä­ni asi­at on hy­vin.

Mie­les­tä­ni ei ole ke­hit­tä­mis­tä.

Mie­les­tä­ni ei ole mi­tään ke­hi­tet­tä­vää.

Mie­les­tä­ni lu­ki­o­ta­ni ei tar­vit­se ke­hit­tää.

Mu­ka­vem­mat tuo­lit.

Olen kai­kil­le ys­tä­väl­li­nen

Opis­ke­li­joi­den mie­li­pi­det­tä kurs­sien työ­ta­poi­hin voi­tai­siin ky­syä enem­män. Abit­ti-ti­kuis­ta pi­täi­si opet­taa enem­män.

op­pi­las­mää­rät luo­kis­sa voi­si­vat jois­sain ai­neis­sa olla pie­nem­mät, kos­ka jos­kus ne ovat lii­an suu­ret eikä aina mei­naa mah­tua is­tu­maan kun pul­pe­tit ja tuo­lit ei­vät luo­kas­sa rii­tä. huo­no puo­li sii­nä on se, kun sil­loin ope­tus­ta ja opet­ta­jan apua on han­ka­lem­pi saa­da. Muu­ten lu­ki­os­sa ei mie­les­tä­ni ole mi­tään ke­hi­tet­tä­vää.

pa­rem­paa ruo­kaa

pa­rem­paa ruo­kaa

pa­rem­paa ruo­ka­aa

Pa­rem­paa sa­pus­kaa

Pa­rem­pi ruo­ka

Pie­nem­mät opis­ke­lu­ryh­mät

pie­nem­mät op­pi­mis­ryh­mät

Ruo­at jois­ta ku­kaan ei tyk­kää voi­tai­siin lo­pet­taa ko­ko­naan

Tar­vit­tai­siin enem­män oles­ke­lu­ti­lo­ja ja jot­kut opet­ta­jat voi­si­vat ot­taa ren­nom­min.

Toi­sin op­pi­lail­le käy­tet­tä­väk­si mik­ron ja jää­kaa­pin.

Tu­los­ti­met toi­mi­maan!

Van­hem­pien opet­ta­jien pi­täi­si myös osa­ta käyt­tää tie­to­tek­ni­siä lait­tei­ta.

vä­hem­män lait­tei­ta enem­mä kir­jo­ja

Vä­hem­män luo­kis­sa opis­ke­lua ja li­sää pa­rem­paa ruo­kaa

Vä­hem­män luok­ka­huo­neis­sa opis­ke­lua Pa­rem­pia ruo­kia

Yh­teis­hen­ki

Mikä sai sinut valitsemaan opiskelupaikaksi nykyisen oppilaitoksesi?

Ai­nut lu­kio

Ai­nut lu­kio jo­hon kan­nat­taa men­nä sa­von­lin­nas­sa

Ai­nut nor­maa­li lu­kio sa­von­lin­nas­sa

Ai­nut ta­val­li­nen lu­kio Sa­von­lin­nas­sa.

Ai­nut var­teen­o­tet­ta­va lu­kio lähi­seu­dul­la.

Ajat­te­lin lu­kio-opin­nois­ta ole­van hyö­tyä tu­le­vai­suu­den am­mat­ti­a­ni var­ten

Amik­ses­sa ei ol­lut mi­nun­lais­ta­ni alaa, enkä ha­lua duu­na­rik­si. Mi­nul­la oli ihan hyvä ka ja van­hem­pa­ni ke­hot­ti­vat me­ne­mis­tä lu­ki­oon ku­ten ylä­as­teen kou­lun hen­ki­lö­kun­ta ja ka­ve­rit myös.

Asun lä­hel­lä ja lu­kio tun­tui luon­noll­sel­ta vaih­to­eh­dol­ta

Ei ollu pa­rem­pi­a­kaan vaih­to­eh­to­ja

Ei ol­lut muu­ta vaih­to­eh­toa.

Ei ol­lut pa­rem­paa­kaan vaih­to­eh­toa, enkä ol­lut vie­lä var­ma mitä ha­lu­an teh­dä “iso­na”.

Ei ol­lut sel­las­ta lin­jaa amik­ses­sa, joka oli­si kiin­nos­ta­nut, tämä kou­lu on lä­hel­lä-

eip ollu juu­ri mui­ta

eipä ollu muu­ta­kaa ni pak­ko tul­la tän­ne

En ha­lun­nut amik­seen

En ha­lun­nut amik­seen enkä Tai­de­lu­ki­oon, jo­ten tämä tun­tui lois­ta­val­ta vaih­to­eh­dol­ta.

En ha­lun­nut am­ma­til­li­seen, saa ai­kaa miet­tiiä

En ha­lun­nut am­mat­ti­kou­luun ja ly­seo tun­tui pa­rem­mal­ta vaih­to­eh­dol­ta.

En ha­lun­nut muut­taa vie­lä yk­sin asu­maan niin jäin tän­ne lu­ki­oon

En kek­si­nyt muu­ta­kaan ja lu­kio tun­tui luon­te­val­ta.

En oi­kein tien­nyt muis­ta vaih­to­eh­dois­ta.

En ol­lut ai­van var­ma, mitä ha­lu­ai­sin teh­dä tu­le­vai­suu­des­sa, jo­ten am­mat­ti­kou­lu ei ol­lut mi­nul­le vaih­to­ehto. Ha­lu­sin tul­la lu­ki­oon.

En ol­lut va­lin­ta­ti­lan­tees­sa var­ma tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­mis­ta.

En oo­lut var­ma mitä teh­dä pe­rus kou­lun jäl­keen jo­ten va­lit­sin pai­kan joka an­tai­si mi­nul­le eni­ten vaih­to­eh­to­ja.

En osaa sa­noa

En tie­dä.

En tien­nyt am­mat­ti­kou­lus­ta var­maa lin­jaa jol­le ha­ki­sin

En tien­nyt mi­hin muu­al­le me­ni­sin opis­ke­le­maan.

En tien­nyt mi­hin muu­al­le­kaan men­nä

En tien­nyt mikä ala kiin­nos­tai­si.

En tien­nyt min­ne ha­lu­ai­sin ja yli­op­pi­las­tut­kin­to kuu­los­ti hy­väl­tä vaih­to­eh­dol­ta

En tien­nyt min­ne me­ni­sin jo­ten pää­tin va­li­ta tä­män lu­ki­on.

En tien­nyt mitä teh­dä vie­lä pe­rus­kou­lus­sa.

En tien­nyt vie­lä min­kä am­ma­tin ha­lu­an.

en tien­nyt vie­lä mitä am­mat­tia ha­lu­an teh­dä tu­le­vai­suu­des­sa

En tien­nyt vie­lä mitä ha­lu­an teh­dä tu­le­vai­suu­des­sa

Enim­mäk­seen si­jain­ti ja ka­ve­rit.

Ha­lu­an opis­kel­la pi­dem­mäl­le ja lu­ki­os­ta saa hy­vän pe­rus­poh­jan kaik­keen. En myös ol­lut vie­lä var­ma, mi­hin am­mat­tiin ha­lu­ai­sin, jo­ten amik­seen­kaan ei kan­nat­ta­nut men­nä.

Ha­lu­an tiet­tyyn jat­ko-opis­ke­lu­paik­kaan.

Ha­lu­sin haas­tet­ta

Ha­lu­sin jää­dä­sa­von­lin­naan,enkä ha­lun­nut tai­de­lu­ki­oon.

Ha­lu­sin lu­ki­oon eikä tai­de­lu­kio kiin­nos­ta­nut

Ha­lu­sin lu­ki­oon, amis ei na­pan­nut

Ha­lu­sin lu­ki­oon, sil­lä en tien­nyt mi­hin am­mat­tiin ha­lu­ai­sin opis­kel­la.

Ha­lu­sin lu­ki­oon.

Ha­lu­sin men­nä lu­ki­oon, enkä voi­nut muut­taa pois Sa­von­lin­nas­ta.

Ha­lu­sin tul­la lu­ki­oon.

Ha­lu­sin vie­lä lisä ai­kaa, kun en vie­lä tien­nyt mikä ha­lu­ai­sin olla iso­na.

Hyvä kes­ki­arvo

hyvä si­jain­ti ja halu opis­kel­la li­sää

jat­ko-opin­not

Jat­ko-opin­not

Jou­duin va­lit­se­maan Sa­von­lin­nan tai toi­sen paik­ka­kun­nan van­hem­pien eron ta­kia, ja koin tä­män it­sel­le pa­rem­mak­si.

kahdrs­ta vaih­to­eh­dos­ta pa­rem­pi

Ka­ve­rei­den ja van­hem­pien suo­si­tuk­set + tie­tä­mät­tö­myys tu­le­vai­suu­den am­ma­tis­ta­ni

Ka­ve­rit ja en tien­nyt mikä ala kiin­nos­taa.

Ka­ve­rit ja teki mie­li

Keri­mä­el­le ei pääs­syt

Keri­mä­el­lä ei ol­lut enää lu­ki­o­ta, ja ha­lu­sin lu­ki­oon.

Kes­ki­arvo ja että en tien­nyt mil­le alal­le am­mat­ti­kou­lus­sa me­ni­sin

Kiin­nos­ti lu­kio-opin­not ja tämä oli lä­hell­lä .

ki­pis ja mie­len­kiin­non koh­teet

Ki­pis ja sen si­jain­ti

Kos­ka olen ol­lut aina kiin­nos­tu­nut lu­ki­os­ta

kos­ka se kiin­nos­ti

Kou­lu on lä­hel­lä ja saan pa­rem­man mah­dol­li­suu­den har­joi­tel­la ki­pik­sen ta­kia

Lu­kio oli asuin paik­ka­kun­nal­la­ni ja tie­sin, että ope­tus tääl­lä on hy­vää.

Lu­kio on suh­teel­li­sen lä­hel­lä ja se on yleis­lu­kio.

Lu­ki­on jäl­kei­nen opis­ke­lu­paik­ka

Ly­se­on lu­kio vai­kut­ti mie­les­tä­ni alus­ta läh­tien sel­ke­äl­tä ja jär­jes­tel­mäl­li­sel­tä opis­ke­lu­pai­kal­ta. Li­säk­si sen kurs­si­tar­jon­ta ja harr­ras­tus­mah­dol­li­suu­det, ku­ten me­di­a­ryh­mä, oli­vat laa­jat. Olin myös kuul­lut sii­tä pal­jon hy­vää vel­jel­tä­ni ja muil­ta tu­tuil­ta­ni.

lä­hel­lä ko­tia, tu­le­vai­suu­den­suun­ni­tel­mat

Lä­hel­lä ko­ti­a­ni.

Lä­hin lu­kio

Lä­hin lu­kio.

Lä­hin oppi­lai­tos.

Mie­len­kiin­to

minä itse

Olin kuul­lut pelk­kää hy­vää täs­tä kou­lus­ta ja mi­nul­le on aina ol­lut sel­vää että me­nen lu­ki­oon. En kui­ten­kaan ole hir­ve­än tai­teel­li­nen jo­ten tai­de­lu­kio ei ol­lut mi­nul­le oi­kea paik­ka. Ly­seo on suht. lä­hel­lä ko­ti­a­ni ja tämä vai­kut­ti ki­val­ta pai­kal­ta.

opis­ke­lu­pai­kan si­jain­ti

Opo:)

Pe­rus­lu­kio kiin­nos­ti

Po­ru­kat ei pääs­tä­ny kuo­pi­oon.

Sa­von­lin­nan pa­ras lu­kio

Se että en ole vie­lä var­ma tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­mis­ta­ni, lu­ki­os­sa on vie­lä ai­kaa miet­tiä sitä ja olen miet­ti­nyt sel­lai­sia jat­ko opin­to paik­ko­ja joi­hin on hyvä olla poh­ja­na lu­kio opin­not.

Se oli paik­ka­kun­nal­la, jos­sa asun.

Sen kaut­ta pää­sen ha­lu­a­maa­ni jat­ko-opin­to paik­kaan.

Tai­de­lu­kio ei kiin­nos­ta­nut ja lu­kio mi­hin oli­sin ha­lun­nut oli lii­an vai­ke­an mat­kan pääs­sä.

tan­hu­vaa­raan mie­tin eka­na me­ne­vä­ni mut­ta kä­vin hiih­tä­mäs­sä 100km ja tu­lin tu­lok­seen ett­en ha­lua lii­kun­ta har­ras­tuk­se­ni ym­pä­ril­le ammt­tia

Tar­peek­si lä­hel­lä, vaik­ka oli­sin­kin ehkä mie­luum­min muut­ta­nut, kos­ka link­ka-aika­tau­lut kau­kaa tu­li­joil­le on haas­ta­vat. Esi­mer­kik­si kym­me­nek­si tu­le­va link­ka on var­tin myö­häs­sä jo­ten tu­len aina tun­nin ai­kai­sem­min kou­lul­le.

Tie­sin että ha­lu­an lu­ki­oon tu­le­vai­suut­ta aja­tel­len.

Tie­sin jo 9 luo­kan al­ka­es­sa ha­lu­a­va­ni lu­ki­oon, ja haa­ve­am­mat­tii­ni tar­vit­see lu­kio-opin­not alle.

Tu­le­vai­suu­den ta­voit­teet.

Tu­le­vai­suu­den­ta­voit­tee­ni. Unel­ma jat­ko-opis­ke­lui­hi­ni vaa­di­taan lu­kio-opin­not ja yli­op­pi­las­tut­kin­to.

Tu­le­vat opin­not sekä am­mat­ti­kou­lus­sa ei ol­lut mi­tään kiin­nos­ta­vaa am­mat­tia.

Tämä oli koti­kau­pun­gis­sa­ni ai­noa nor­mi­lu­kio Ha­lu­sin va­li­ta tä­män lu­ki­on, kos­ka -Ka­ve­ri­ni ha­ki­vat tän­ne myös -tie­sin täs­tä jo etu­kä­teen jon­kin ver­ran -ha­lu­sin men­nä lu­ki­oon, kos­ka en ole var­ma am­ma­tis­ta­ni

ur­hei­lu mah­dol­li­suu­det

Ur­hei­lu­lin­ja.

Ur­hei­lun ja opis­ke­lun yh­dis­tä­mi­nen

Ur­hei­lu­pai­not­tei­nen lu­kio hou­kut­te­li.

Va­lit­sin sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on, kos­ka en oi­kein ol­lut var­ma mitä ha­lu­ai­sin teh­dä am­ma­tik­se­ni ja lu­kio vain tun­tui oi­ke­al­ta vaih­to­eh­dol­ta.

Yli­op­pi­las­tut­kin­to

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi?

8h päi­vät

EN tie­dä aina mi­ten opis­kel­la ko­kei­siin , ne me­ne­vät huo­nos­ti. Ei mo­ti­vaa­ti­o­ta mel­kein yh­tä­ä­än.

Jak­so­jen lop­puun ka­saan­tu­va työ­mää­rä tun­tuu usein ras­kaal­ta.

Kie­li­tai­to.

Ko­keet ovat usein pääl­lek­käin ja kaik­ki pa­lau­tus­teh­tä­vät tu­le­vat yh­täai­kaa.

ko­keet te­kee sii­tä aika ras­kas­ta mut­ta ei lii­an

lii­kaa teh­tä­viä ja ko­kei­ta

Lii­kaa teh­tä­viä kes­ki­te­tään kurs­sien lop­puun lii­kaa

Läk­sy­jen mää­rät ja aika nii­den te­ke­mi­ses­sä voi­vat olla vä­lil­lä mah­dot­to­mia var­sin­kin jos on 5 tai täy­si­palk­ki, ai­na­kin mi­nul­le.

On niin pal­jon te­ke­mis­tä kun on pal­jon kurs­se­ja, sit­ten kou­lu­mat­ka on niin pit­kä että se pi­den­tää päi­vää joka uu­vut­taa vie­lä enem­män

Vä­lill­lä koen ja vä­lil­lä en.

Vä­lil­lä lii­an täy­det jak­sot, ja haas­ta­vat ai­neet yh­täai­kaa sa­mas­sa jak­sos­sa, niin ai­kaa ei jää pa­nos­taa nii­hin tar­peek­si.

Vä­lil­lä on niin täy­det jak­sot ja pal­jon sel­la­sia ai­nei­ta joi­hin ha­lu­ai­si kes­kit­tyä, mut­ta ei jää ai­kaa eikä jak­sa­mis­ta sii­hen niin on ras­kas­ta vä­lil­lä

Vä­lil­lä vii­kot ovat tosi ras­kai­ta, jos esi­mer­kik­si kou­lua on 8-16, niin olen usein kyy­tien puut­tu­mi­sen ta­kia ko­to­na vas­ta klo. 18. Il­lal­la ei oi­ke­as­taan ker­keä teh­dä muu­ta, kuin läk­syt ja lu­kea ko­kei­siin. Mi­nul­la on myös ol­lut tä­hän asti jo­kai­ses­sa jak­sos­sa al­ka­nut kaik­ki kou­lu­aa­mut klo. 8, jo­ten en ker­keä nuk­ku­maan tar­peek­si.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioEn­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin tulo­ky­se­ly 2018-201920.3.2019