Arviointi
Opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tulee arvioida monipuolisesti. Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. Opiskelijalla on oikeus saada tieto arvioinnissa käytettävistä arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta häneen. Opiskelijalle on lukio-opintojen aikana annettava mahdollisuus itsearviointiin.
(Lukiolaki 714/2018, 37 § 1 mom.)
Opiskelijan oppimisen arvioinnin tehtävänä on edistää opiskelijan oppimista. Lähtökohtana on, että opiskelijat ymmärtävät, mitä heidän on tarkoitus oppia ja miten oppimista arvioidaan. Arvioinnilla opiskelijaa kannustetaan omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan. Opintojen aikainen arviointi ja palautteen antaminen ovat osa opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarkentamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti.
Opiskelijan oppimisen arviointi antaa opiskelijalle palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukio-opintojen aikana että opiskelun päättyessä. Lisäksi arviointi antaa tietoja opiskelijan huoltajalle sekä jatko-opintojen järjestäjien, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Opiskelijan oppimisen arviointi auttaa myös opettajaa ja kouluyhteisöä opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa. Arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muoto.
Kurssin arviointi
Kunkin kurssin alussa käydään läpi kurssin sisältö, keskeiset tavoitteet ja arviointiperusteet. Opiskelija saa jokaisen jakson päättyessä jaksoarvioinnin. Opiskelija voi itse seurata kurssien arviointeja Wilmasta.
Kurssin jaksoarviointi perustuu monipuoliseen näyttöön, joka voi olla kirjallisia kokeita, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista työskentelän oppitunneilla tai muita kurssin alussa sovittuja näytön tapoja. Mikäli opiskelijalla on erityisiä oppimisen haasteita, hänelle voidaan antaa vaihtoehtoisia tapoja osaamisen osoittamiseksi. Arviointi annetaan joko numeroasteikolla
10 = erinomainen
9 = kiitettävä
8 = hyvä
7 = tyydyttävä
6 = kohtalainen
5 = välttävä
4 = hylätty
tai merkinnöillä
S = suoritettu
T = täydennettävä
K = keskeytetty kurssi
H = hylätty suoritus
K-merkintä tarkoittaa keskeytettyä kurssia esim. poissaolojen takia. Kunkin oppiaineen pakolliset ja valtakunnalliset syventävät kurssit arvioidaan aina numerolla. Soveltava kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä S, hylätty suoritus merkinnällä H. Täydennettävä kurssi merkitään T-kirjaimella. Vaadittavien täydennyksien aikataulusta on sovittava pikaisesti oman opettajan kanssa. Kurssin puuttuvat suoritukset on tehtävä viimeistään kurssia seuraavan jakson loppuun mennessä. Mikäli T-kirjaimella arvioitua kurssia ei ole täydennetty seuraavan jakson loppuun mennessä, kurssi muuttuu keskeytetyksi (K), jolloin kurssi tulee käydä kokonaan uudelleen.

Opiskelijan oppimisen arvioinnin tehtävänä on edistää opiskelijan oppimista.