Avokysymykset
Mitä hyvää opiskelussa lukiossani on ollut?
– Ammattitaitoiset ja inspiroivat opettajat, loistavat opiskelutilat sekä mielettömän hyvät opot!
-Ammattitaitoiset opettajat ja opot
-Erilaiset tapahtumat, projektiviikko
-Hannu
-Hyvä ilmapiiri
-Hyvä opetus ja ystävät
-Hyvä opiskeluympäristö ja kaverit. Kurssit ovat olleet myös kivoja!
-Hyvät opet ja aiheet
-hyvät opettajat
-Hyvät opettajat ja opot, hyvä ilmapiiri, selkeät informaatiot esim. Yo-kirjoituksista
-Itsenäinen opiskelu. Oppii ottamaan vastuun.
-Kaik
-kivat ja tukevat opettajat
-Laadukas opetus
-Laajaa
-Lukio on pienempi verrattuna moniin muiden paikkakuntien lukioihin, joka lisää rauhallisuutta. Viihtyisät tilat.
-Lähellä kotia ja mukava yhteishenki koulussa.
-Monipuolinen tarjonta erilaisissa aineissa ja monenlaisia lukiokohtaisia kursseja, sekä projektiviikko.
-Monipuolisuus ja saanut lisää hyödyllistä tietoa
-Mukavat opettajat ja kaverit.
-Olen saanut paljon lisää yleissivistystä.
-Olen saanut pohjan jatko-opinnoille ja voin ylioppilastutkinnon avulla hakea opiskelupaikkaa. Olen myöskin saanut kokemusta yhteisötoiminnasta sekä löytänyt uusia ystäviä. Lukio opintojeni aikana opinto-ohjaajat ovat olleet ihan kultaakin arvokkaampia ja he ovat auttaneet todella suuresti, joten pisteet heille! <3
-On antanut aikaa miettiä tulevaisuutta.
-On kavereita
-Oon saanu opiskella pitkälti mitä haluan.
-Opettajat ovat olleet todella mukavia ja auttavaisia (etenkin matikan ja fyken), Lukiossa parasta ovat olleet sellaiset asiat, joita voi tehdä vain täällä, esimerkiksi projektiviikko, viven vr-lasien käyttäminen tai vanhojen tanssit. Esim- liikunnan ja musiikin kurssit olivat hyviä rennompia kursseja, joilla sai “pitää taukoa” opiskelusta. Opiskelun ja kaikkien pakollisten kurssien yleissivistävyys oli hyvä. On tullut paljon uusia kavereita ja muita tuttuja esimerkiksi työn varjostuksesta.
-Opinnot ovat olleet monipuoliset.
-Opinto-ohjaus on ollut hyvää ja kurssitarjonta on ollut riittävän laaja.
-opiskelu on monipuolista ja koulussa on hyvä yhteishenki
-Opiskelu on tuonut sosiaalisuutta ja ainakin itsellä tuttuja ja ystäviä myös muista ikäluokista, kuin omastani.
-Opiskelussani lukiossa hyvää on ollut se, että olen kehittynyt niin oppilaana kuin ihmisenä oppimisen ja ihmissuhteiden suhteen. Olen myös saanut selkoa siihen mitä haluan tulevaisuudeltani, ja minne suuntaan haluan opiskeluitani jatkaa.
-Opiskelutavat ovat monipuolisia.
-Opiskeluympäristö, opettajat ja muu henkilökunta sekä kaverit.
-Oppinut uusia opiskelutapoja, saanut kuvaa jatko-opiskelupaikoista yms. Yhteistyötaidot on kehittynyt.
paljon kavereita
-Pätevät opettajat ja mukava ilmapiiri.
-pääsääntöisesti opettajat ja opetus on ollut hyvää, lukion tilat ovat mukavat ja avarat, olen tykännyt, opot ovat myös hyvin mukavia ja ammattitaitoisia
-tilat
-Uudet ihmiset
-Uusia kavereita
-Valmistanut hyvin tulevaisuutta varten
-wanhat
-Yhteishenki
-Yhteishenki on hyvä.
-Yhteishenki.
-yhteistyötoiminta on parantunut ja olen saanut uusia ystäviä
-ystävät sosialisoituminen ja välitunnit
-Ystävät, opettajat ja avun saaminen.
Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?
– opettajien täytyisi lopettaa tiettyjen opiskelijoiden suosiminen. Etenkin matematiikassa olen kokenut itseni todella näkymättömäksi. Apua ei tarjota ollenkaan sekä muiden oppilaiden luona opettaja saattaa viettää tunnista suurimman osan.
– Arvioinnin parantaminen! Kurssinumeroita annetaan aivan summanmutikkaan, eikä niille ole mitään perää. Numeroita heitellään ihan opettajan omien mielipiteiden mukaan. Myöskin valitettavasti olen tässäkin asiassa huomannut osittaista suosimista.
– Opettajien piilokommentointi. Opettajat saattavat kommentoida muiden opiskelijoiden töistä tai kokeista jotain pahaa, mutta tietenkin nimettömänä.
– Kertauskursseja pitäisi parantaa todella paljon! Itse odotin niiltä paljon ja toivoin, että kursseilla olisi yhteistä opetusta sekä, että siellä jotain voisi oppia ja opittuja asioita vielä kertailla. Mutta jokainen kertauskurssi jolla olen nyt itse käynyt ja niitä on jo aika monta pohjalla, niin jokaikisellä kurssilla opiskelu on ollut 90% itsenäistä ja se loput 10% opettaja on saattanut jotain sanoa. Ainoat kertauskurssit jotka koin hyödyllisiksi olivat terveystiedon sekä matematiikan kurssit.
– Opiskelijoiden tasa-arvoinen kohtelu kaipaa niin suurta kehitystä, että itselleni ainakin tämä tasa-arvon puuttuminen on tuntunut jo pahalta
– Kokeista palautteen antaminen. Koetta ei kursseilla yleensä kommentoida millään tavalla. Kokeeseen ei myöskään opettaja kirjoita mitään kommentteja vaan merkkaa asiat vääriksi.
– Lukion ja etenkin abien yhteishenki on ollut surkein vuosiin.
– Opettajien omasta mielestäni tulisi auttaa opiskelijoita, eikä vedota siihen, että ei voi esimerkiksi yhtä ylimääräistä esseetä korjata kun ei siitä saa palkkaa.
-emt
-En mitenkään.
-En mitenkään.
-En mitään
-En osaa sanoa
-en osaa sanoa
-En osaa sanoa
-En osaa sanoa.
-En tiedä
-En tiedä
-En tiedä kuinka kehittäisin lyskaa oppilaitoksena yleisesti ottaen.
-en tiiä
-Enemmän omatoimisen opiskelun tiloja
-enemmän parkkipaikkoja
-Enemmän vapaata
-Enemmän älylataamon kaltaisia tiloja
-entiedä
-Jatko-opinnoista voisi puhua enemmän. Lähdin itse lukioon fiiliksellä “en tiedä mitä haluan isona tehdä, joten lukio antaa 3vuotta lisäaikaa miettiä” , mutta vieläkään en tiedä mitä tahdon tehdä.
-Järjestäisin enemmän tapahtumia joka vahvistaa yhteishenkeä
-Kertauskurssit eivät mielestäni valmenna yo-kirjoituksiin riittävästi, sillä lähes mikään kertauskurssi ei ole –sisältänyt opetusta, vaan ainoastaan itsenäistä tehtävien tekoa, mikä onnistuisi kotonakin. Joidenkin opettajien opetustavoissa olisi parantamisen varaa, sillä ainoastaan oppikirjan referoiminen ei ole riittävää opetusta.
-KOEVIIKOT TAKAISIN
-koulu voisi mielestäni informoida paremmin myös vanhempia wilman kautta, välillä monet asiat ovat olleet -epäselkeitä kun niistä ei ole informoitu tarpeeksi
-latauspaikkoja ja jatkoroikkia lisää kouluun enemmän tiloja viettää hypäreitä
-lisää parkkipaikkoja.
-Lukisin enemmän.
-lähtemällä sieltä itse pois
-Mielestäni opettajilla tulisi olla joitain välineitä kurinpitämiseen. Esimerkiksi yhteiskuntaopin ensimmäinen kurssi, joka on itselläni tällä hetkellä käynnissä on kamala sen takia, miten äänekkäitä ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat.
-Monipuolisempaa opetusta
-Opettajat voisivat antaa enemmän sanallista palautetta opiskelusta ja arvosanoista, niin ymmärtäisi että missä meni vikaan ja missä on parannettavaa. Vessoista voisi pitää vähän parempaa huolta, joskus vessat ihan hirveessä kunnossa. Enemmän opiskelutiloja muualle kun aulaan, jossa on ihan pirun kylmä.
-Opettajien tekniset taidot voisi päivittää.
-Opettajien tietotekniikka tietämyksen nykyiselle vuosikymmenelle päivittäminen.
-Parempi kurssitarjotin
-penkkarit ois voinu jättää perumatta
-Pienemmät opiskeluryhmät jos mahdollista.
-Ruokailussa on parannettavan varaa esimerkiksi ruuan laatu ja aikataulutus.
-Tulisi parempaa ruokaa
-Ulkotilamahdollisuus eikä mikään paras.
-Vessojen määrää on varmasti vaikeaa lisätä mutta lähes joka välitunnilla ovat suurinpiirtein kaikki vessat –varattuina. Lisäksi pyytäisin että historian/psykologian luokissa olevien kuution muotoisten televisioiden käytättäminen lopetettaisiin, sillä puolet oppillista eivät omilta paikoiltaan nää televisiota ja loput yrittävät saada kuvasta selvää.😄
-Yhteisöllisyyttä pitäisi lisätä, tuntuu kuin sitä ei olisi ollenkaan.
Miten kehittäisin oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä (lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)
-Ehkä projektiviikolla mahdollisuuksien mukaan vierailuja projektiin liityviin alueen yrityksiin?
-Ei tule mieleen
-emt
-En mitenkään.
-En mitenkään.
-En osaa sanoa
-en osaa sanoa
-en osaa sanoa
-En osaa sanoa
-en osaa sanoa
-en osaa sanoa.
-En tiedä
-en tiedä
-En tiedä
-En tiedä
-en tiedä, yliopistojen opiskelijoiden esittelyt lyskalla ovat olleet tosi hyviä!!
-En tiedä.
-Enemmän vierailuja kouluihin.
-Entiedä
-Entiiä
-mistäs mie tietäisin kun en ole vastuussa moisesta kehitys työstä.
-Oppilaitosten yhteistyö on ollut todella hyvä. Kursseja on pystynyt käymään hyvin esimerkiksi amk:ssa.
-Parempi selvitys lukion alussa, yo-kokeiden merkityksestä ja mitä kannattaisi kirjoittaa.
työelämääntutustumista
-Voisi olla enemmän tutustumista jatko-opintoihin, mutta juuri siihen kouluun mikä sinua kiinnostaa eikä yleisesti, -mistä ei ole hyötyä.
-Voisi olla semmosia työelämään tutustumista tai enemmän sellasia vieraita jotka tulee kertomaan työelämästä eikä pelkästään siitä miten ne on sinne päätynyt (opiskelu paikat yms)
-Yhteistyö on mielestäni jo erittäin hyvällä tasolla, ja esimerkiksi eri yliopistoista tulleet vieraat olivat ainakin itselleni apu jatko-opiskelua suunnitellessani.
-Yhteistyötä on ollut sopivasti.
Mikäli olet kokenut lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä on tehnyt ne liian raskaiksi?
-En ole
-Ensimmäinen vuosi oli välillä rankkaa kun oli täysiä jaksoja ja ei ole tottunut lukio opintoihin ja tehtävien määrään.
-Etenkin yo-kirjoitusten aiheuttama stressi on tehnyt lukio-opinnoista raskaat.
-J
-Koeviikkojen puute ja liiallinen kasaantuminen palautuksien, aineiden, läksyjen ja kokeiden ollessa samoina -päivinä.
-Liian paljon tehtäviä eri aineista samaan aikaan ja tehtävät ovat olleet vaativia
-Lukio-opinnoista raskaat ovat tehneet: – samalla töissä käynti – työn paljous – omien tavoitteiden ja kurssimäärien -korkeus ja suuri määrä
-lähinnä omat terveydelliset ongelmat ja oloite kyvyttömyys
-riittämättömyyden tunne
-stressi
-todella paljon tehtävää esim äikässä
-Tuntuu välillä että joidenkin aineiden opettajat eivät mieti sitä, että jaksossa on muitakin kursseja kuin esimerkiksi englanti tai maantieto. Jos haluaisi pärjätä kaikissa aineissa, tuntuu että mihinkään muuhun ei oisi sijaa elämässä. Itselle on ollut aina tärkeää pärjätä, ja vaikeuksia tuotti se että joutui hyväksymään sen että jotkin oppiaineet on vain pakko vetästä siitä mistä aita on matalin, jaksaminen ja aika ei vain riitä kaikkeen. Kuitenkin oma mielenhyvinvointi ja muu ympärillä oleva elämä on yhtälailla tärkeää, eikä jatkuvassa burn outissa saa vastaanotettua tieto samalla tavalla ja oppiminen jää vajaaksi.
-Ylioppilaskirjoitukset
Lukio-opintojeni loppuvaiheessa haluan vielä sanoa
-Ei mittää
-en yhtään mitään
-Haluan kiittää opettajia ja muuta henkilökuntaa tämän opiskelun mahdollistamisesta ja meidän tukemisesta.-
-Harmittaa, että korona sattui omalle lukioajalle 🙁
-Heippa
-Ihan kivaa oli
-Ihan mukavaa ollut
-iso kiitos lyskalle! pääsääntöisesti olen tykännyt täällä opiskelusta. opettajat, rehtori ja muu henkilökunta on yleensä ollut kannustavaa ja yhteistyöhaluista. teette tärkeää työtä.
-J
-Kannattihan tulla lukioon peruskoulun jälkeen, vaikka ihan alussa olinkin vähän epävarma esim. työmäärästä ja yo-kirjoituksista (ihan vaan alun huolia). Tosi mukavaa on ollut, ja toivottavasti saadan jonkunlaiset penkkarit järjestettyä 😀
-Kiitoksia opetuksesta ja näistä vuosista ylipäätään.
-Kiitos ja näkemiin
-Kiitos kuluneista kivoista vuosista!
-Kiitos loistaville ja innostaville opettajille sekä ystävälliselle henkilökunnalle! Teitte lukioajastani miellyttävän kokemuksen. 🙂
-Kiitos!!!
-kiukuttaa kun penkkarit järjestetään ihan tyhmästi
-Koeviikot takaisin, kunnon urheilulinja. En suosittele kellekkään.
-lukio aika on ollut mukavaa!
-Lukio on ollut hauskaa aikaa
-Lukion alussa olisi pitänyt tiedottaa paremmin pitkän aikavälin aikataulutuksesta, kun on monia monia -kiinnostuksen kohteita ja vaihtoehtoja opiskella. Niin siinä samalla voisi ehdottaa pitempää esim. 3.5 vuotta opintosuunnitelmaa kun kiinnostuksen kohteitakin olisi ollut enemmän.
-Lukiossa opiskelu on ollut elämäni parasta aikaa. Tätä paikkaa tulee ikävä.
-Morje
-Oli mukava opiskella täällä
-Oon pitäny ihe opiskelusta lukiossa, mutta luokattomuus on häirinny koko opintojeni ajan. Se aiheuttaa yksinäisyyttä, ei saa uusia kavereita eikä pääse tutustumaan uusiin ihmisiin.
-Opot tekevät aivan älyttömän hyvin työnsä, ja omassa tilanteessani Saraa on aina yhtä mukava mennä näkemään. -He ovat ymmärtäväisiä, ja kaikkeen löytyy aina jokin ratkaisu.
-Suoraan sanottuna olen vain iloinen, että pääsen pois lukiosta. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut mukavampaa käydä lukio kolmessa vuodessa, mutta aikaa ei saa käännettyä takaisinpäin Kiitokset kaikille opettajille tästä mielestäni hieman liian pitkästä matkasta!
-Vähä kiukuttaa ettei saada penkkareita eikä oikeen mitään korvikettakaan siihen, mutta no sentää ollaa kaikki terveitä.