Tekstivastaukset

Mitä hyvää opiskelussa lukiossani on ollut?

Hy­vät kou­lu­ka­ve­rit
hy­vää on ol­lut
Jos penk­ka­rit ja wan­hat ois ollu jo­ten­ki nor­maa­lis­ti nii ne, mut ei ollu nii ei mi­kää
Kan­nus­ta­va ilma­pii­ri
Ka­ve­rit
Kiva ja ren­to op­pi­mis­ym­pä­ris­tö
kou­lu­ka­ve­rit ja ope­tus
kurs­sit voi olla sa­mat ka­ve­reit­ten kans­sa nii jos ei muis­ta nii voi ky­syä
Laa­du­kas­ta ope­tus­ta. Aina saa apua.
Lu­ki­on on an­ta­nut val­miuk­sia ja tie­toa sii­tä mikä voi­si olla jat­ko-opin­to ala.
Lu­ki­os­sa on ol­lut haus­kaa ja saa­nu uu­sia ka­ve­rei­ta.
Lu­ki­os­sa on ol­lut hy­vää se, kun jot­kut opet­ta­jat ovat osan­neet oi­ke­as­ti opet­taa toi­sin­kun toi­set vä­hän hei­kom­min ja se vai­kut­ti mo­ti­vaa­ti­oo­ni.
Mie­len­kiin­toi­set kurs­sit
Mu­ka­va ilma­pii­ri
Mu­ka­va ilma­pii­ri ja am­mat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat
mu­ka­vat, kan­nus­ta­vat ja am­mat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat
Olen op­pi­nut pal­jon te­o­reet­tis­ta tie­toa, mut­ta myös elä­män­hal­lin­ta­tai­to­ja ja muu­ta tär­ke­ää lu­ki­on ai­ka­na.
Olen op­pi­nut uu­sia asi­oi­ta, jois­ta tu­lee ole­maan hyö­tyä jat­kos­sa­kin. Olen saa­nut myös uu­sia ka­ve­rei­ta.
Olen op­pi­nut uu­sia ja kiin­nos­ta­via asi­oi­ta.
Olen saa­nut tu­tus­tua uu­siin ih­mi­siin.
opet­ta­jat hy­viä, lab­ra­mah­dol­li­suu­det erin­o­mai­set
Opet­ta­jat ovat kan­nus­ta­via ja huo­maa­vai­sia op­pi­lai­ta koh­taan.
Opet­ta­jat ovat mu­ka­via ja aut­ta­vai­sia.
Opet­ta­jat, kos­ka he ovat hy­viä opet­ta­maan ja heis­tä huo­maa että he tyk­kää­vät työs­tään. Opeil­ta saa aina tar­vit­se­man­sa tuen.
Ope­tus, kurs­sien si­säl­löt, ryt­mi­tys, teh­tä­vien mää­rä.
Ope­tus­ma­te­ri­aa­lit ovat hy­viä, opet­ta­jat suu­rim­mak­si osak­si am­mat­ti­tai­toi­sia ja mu­ka­via.
Ope­tus­ti­lat ja oppi­ma­te­ri­aa­lit
Opin­nut uu­sia asi­oi­ta ja tu­tus­tu­nut uu­siin ih­mi­siin
Opis­ke­lu lu­ki­os­sam­me on an­ta­nut lois­ta­vat val­miu­den jat­ko-opin­toi­hin.
Oppi­ym­pä­ris­tö, opet­ta­jat, teh­tä­vät ja kurs­si­tar­jon­ta
Pie­nes­sä lu­ki­os­sa on pie­nem­mät ryh­mä­koot.
saa­nut pal­jon tie­toa, pai­neen­sie­to­kyky on to­del­la pal­jon pa­rem­pi
Saa­nut var­muut­ta jat­ko-opin­toi­hin.
Ta­van­nut uu­sia ih­mi­siä ja sen myö­tä saa­nut uu­sia ys­tä­vyys­suh­tei­ta ja hie­no­ja ih­mi­siä elä­mään.
uu­det ka­ve­rit
Uu­det ys­tä­vät, uu­den op­pi­mi­nen, avar­ta­van tie­don li­sää­mi­nen, uu­det nä­ke­myk­set
Uu­sia ka­ve­rei­ta, op­pi­nut toi­mi­maan opis­ke­luis­sa it­se­näi­ses­ti ja “eri­kois­tu­nut” kiin­nos­tuk­sen koh­tei­siin.
Uu­sia ys­tä­viä ja val­miuk­sia tu­le­vai­suu­teen.
Uu­sien asi­oi­den op­pi­mi­nen
Wan­hat ja penk­ka­rit… Jos ne oli­si­vat ol­leet kun­nol­li­set 🙁 Opis­ke­lus­sa hy­vää on ol­lut hy­vät opet­ta­jat ja laa­du­kas ope­tus
-Ylei­nen ilma­pii­ri -Opet­ta­jat/opot suh­tau­tu­vat op­pi­lai­siin yk­si­löi­nä -Opin­to-oh­jaus, help­poa men­nä kes­kus­te­le­maan opin­toi­hin liit­ty­vis­tä asi­ois­ta ja saa tar­vit­ta­vaa tu­kea asi­as­ta riip­pu­mat­ta

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

ar­vi­oin­ti oli­si alus­ta asti ytl:n kans­sa sa­maa, niin ei sit­ten abi vuon­na tar­vit­si­si al­kaa ke­hit­tä­mään tai­to­ja, kun ar­vi­oin­ti­kri­tee­rit ovat­kin 10x an­ka­ram­mat
En osaa sa­noa.
En tie­dä
en tiiä
enem­män eri ope­tus­tyy­le­jä ja ta­po­ja
en­tie­dä
Eri­tyi­ses­ti kiel­ten opis­ke­lus­sa tu­kea.
Joit­ten­kin opet­ta­jien työ­mo­ti­vaa­ti­o­ta
kana­nu­get­te­ja ruo­ak­si jos­kus
Ker­toi­sin eh­kä­kurs­sien alus­sa uu­sil­le op­pi­lail­le sii­tä tar­kem­min, että tämä ei ole lä­hes­kään kuin pe­rus­kou­lu, että tääl­lä on oi­ke­as­ti teh­tä­vä iso työ val­mis­tu­mi­sen eteen.
Kou­lu­ruo­ka on pa­haa (esim. maus­teet puut­tuu), jon­ka vuok­si mo­nes­ti kou­lu­päi­vien ai­ka­na jou­tuu ole­maan näl­käi­se­nä, mikä nä­kyy esi­mer­kik­si kes­kit­ty­mis­vai­keuk­si­na. Tä­män vuok­si oli­si kiva, jos oli­si edes yksi mik­ro jos­sain kou­lun ti­lois­sa, jot­ta voi­si läm­mit­tää omia ruo­kia eikä tar­vit­si­si olla näl­käi­se­nä.
Kyl­mi­nä tal­vi­päi­vi­nä lat­ti­a­läm­mi­tys isom­mal­le
Li­sää oles­ke­lu­ti­lo­ja tai nii­den uu­dis­ta­mis­ta, esim. kir­jas­tos­sa­kin soh­vat ovat mil­loin mis­sä­kin kun­nos­sa/sot­kus­sa
Li­sää park­ki­paik­ko­ja.
Läm­pi­mäm­mät ti­lat
Moni­puo­li­sem­mat opis­ke­lu­ta­vat ja enem­män kes­kit­ty­mis­tä yo-kir­joi­tus­ten ta­soi­siin teh­tä­viin.
Moni­puo­li­suut­ta ope­tuk­seen
Op­pi­lai­den jak­sa­mi­seen pi­täi­si kiin­nit­tää enem­män huo­mi­o­ta.
-Sii­vous­ta tar­vit­tai­siin useem­min tie­tyis­sä pai­kois­sa
-Muut­kin opet­ta­jat mitä esim. Ismo, Niko, Kari ja Pia ha­keu­tui­si­vat opis­ke­li­joi­den kans­sa jut­te­le­maan edes vä­lil­lä ihan muu­ten vaan esim. juo vaik­ka yh­den kah­vi­ku­pin opis­ke­li­joi­den seu­ras­sa.
Tie­dot­ta­mi­ses­sa oli­si pa­ran­ta­mi­sen va­raa, toki joh­tuu osit­tain huo­nos­ta ryh­män­oh­jaa­jas­ta. Toi­voi­sin myös jat­kos­sa lu­ki­os­sa opis­ke­le­vil­le ly­hy­en ma­te­ma­tii­kan tun­neil­le pa­rem­man työ­rau­han. Siel­lä on pal­jon ih­mi­siä joi­ta ei voi­si vä­hem­pää kiin­nos­taa ja häi­rit­se­vät mui­ta jat­ku­val­la hö­pöt­tä­mi­sel­lä yms. Kui­ten­kin ly­hy­es­sä ma­ti­kas­sa­kin on ih­mi­siä, jot­ka ha­lu­a­vat sii­hen ai­dos­ti pa­nos­taa ja ovat kiin­nos­tu­neet asi­as­ta. Li­säk­si eng­lan­nin opet­ta­jil­la on mie­les­tä­ni tosi ikä­vä asen­ne sitä koh­taan jos on huo­no ky­seis­sä ai­nees­sa, eikä lais­kuu­den ta­kia vaan vaik­ka oli­si teh­nyt kun­nol­la töi­tä ai­neen eteen, ja sil­ti ei oi­kein suju.
Tie­tyt ti­lat voi­si­vat olla oi­ke­as­ti hil­jai­sia ja opis­ke­luun tar­koi­tet­tu­ja.
Vaih­tai­sin osan opet­ta­jis­ta ko­ko­naan pois.
Vie­lä enem­män uut­ta op­pi­mis­mah­dol­li­suut­ta (tek­no­lo­gia)
Yleen­sä lii­an kyl­mä sisä­ti­lois­sa.
🤷

Miten kehittäisin oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä (lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

Ei mi­ten­kää
En kek­si ke­hi­tet­tä­vää.
En mi­ten­kään
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
en tie­dä
en tie­dä, voi­si vain ker­toa enem­män jat­ko-opin­nois­ta ja poh­tia, mi­ten op­pi­laat voi­vat val­mis­tau­tua jat­ko-opin­toi­hin
en tiiä
enem­män esit­te­lyi­tä
Enem­män mah­dol­li­suuk­sia ot­taa toi­ses­ta oppi­lai­tok­ses­ta kurs­se­ja suo­ri­tet­ta­vak­si
enem­män tu­tus­tu­mis­ta amk eri aloi­hin (ei pel­käs­tään yli­o­pis­to­jen alo­ja)
Enenm­män vie­rai­lu mah­dol­li­suuk­sia eri oppi­lai­tok­siin, että pää­si­si nä­ke­mään konk­reet­ti­sem­min näi­tä paik­ko­ja. On vai­kea tie­tää mil­lais­ta oli­si opis­kel­la tie­tys­sä pai­kas­sa, jos ei tie­dä mil­lais­ta siel­lä on opis­kel­la konk­reet­ti­ses­ti.
Li­sää päi­vä joh­ta­ja­na tyy­li­siä jut­tu­ja.
Li­sää vie­rai­lui­ta ja tie­toa eten­kin am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen kans­sa.
Lu­ki­os­sa voi­si olla enem­män tar­jol­la am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun kurs­se­ja.
Oli­si voi­nut olla enem­män vie­rai­lu­ja kor­ke­a­kou­lui­hin ja siel­tä tän­ne.
Vie­lä hel­pom­mak­si kak­sois­tut­kin­non suo­rit­ta­mi­nen
Yh­dis­tel­mä­o­pin­to­jen suo­rit­ta­jil­le tie­to ei kul­je wil­man kaut­ta, mikä on tuot­ta­nut on­gel­mia. Esi­mer­kik­si wan­ho­jen tans­seis­ta sekä etä­kou­luun siir­ty­mi­ses­tä vii­me ke­vää­nä sai kuul­la muil­ta opis­ke­li­joil­ta, vaik­ka yhtä lail­la me­kin kuu­lum­me näi­hin lu­kio-op­pi­lai­siin.
yh­teis­työ on jo to­del­la hy­vää
🤷

Mikäli olet kokenut lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä on tehnyt ne liian raskaiksi?

Etä­o­pe­tus oli hen­ki­ses­ti ras­kas­ta,.
Jos­kus se on tun­tu­nut lii­an ras­kaal­ta, mut­ta ei aina. En oi­kein tie­dä, jos on ollu mo­nia kurs­se­ja ja mah­dol­li­ses­ti it­sel­le han­ka­lia kurs­se­ja, niin ne on saat­ta­nut ai­heut­taa ras­kau­den tun­net­ta. Li­säk­si jos kurs­seil­la on vaa­ti­via teh­tä­viä, joil­la on tie­ten­kin dead­line ja ne ka­saan­tu­vat tois­ten kurs­sien teh­tä­vien kans­sa, on se aika han­ka­laa olla stres­saa­mat­ta ja tun­te­mat­ta kou­lua ras­kaak­si.
ker­ran, lii­an ison työ­mää­rän ot­ta­mi­nen ker­ral­la.
Kiel­ten opis­ke­lus­sa ha­lu­a­sin enem­män yk­si­löön koh­den­net­tua ope­tus­ta ja että tun­neil­la ei tar­vit­si­si ede­tä kuin idän­pika­juna. Ko­to­na jou­dun aina käyt­tä­mään sa­man ver­ran ai­kaa opis­kel­les­sa­ni sa­man­a­si­an kuin tun­nil­la.
ko­ro­na
Ko­ro­na ja etä­o­pe­tus.
Lii­an pal­jon teh­tä­viä per aine pääl­lek­käin
Lii­ka työ­mää­rä tie­tyil­lä kurs­seil­la. Ne kurs­sit jos sat­tu­vat sa­maan jak­soon, on jak­sa­mi­nen ko­e­tuk­sel­la.
lii­kaa teh­tä­viä jot­ka pi­tää teh­dä val­miik­si tiet­tyyn päi­vään men­nes­sä
Lii­kaa teh­tä­viä.
Nuo­ren täy­tyy oot­taa itse kai­kes­ta sel­vää ja vas­tuu. Täy­tyi­si ns olla kai­kes­sa heti hyvä.
Oma elä­män­ti­lan­ne yh­dis­tet­ty­nä kou­luun ja suu­ri työ­mää­rä ja kir­joi­tuk­siin lu­ke­mi­sen yh­dis­tä­mi­nen nor­maa­li kou­lun­käyn­tiin
Oman jak­sa­mi­sen kan­nal­ta, pal­jon teh­tä­viä ja ko­kei­ta, töis­sä pi­täi­si käy­dä, näh­dä ka­ve­rei­ta, le­vä­tä, lu­kea yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin.
Omat hen­ki­lö­koh­tai­set syyt. Ja ehkä kurs­sien haas­ta­vuus var­sin­kin eng­lan­ti kun pi­tää olla 50% oi­kein että pää­see läpi.
Opet­ta­jien am­mat­ti­tai­dot­to­muus.
Osa opet­ta­jis­ta pi­tää omaa oppi­ai­neit­taan eri­tyi­sen tär­ke­ä­nä, eikä ym­mär­rä sitä, että lu­ki­o­lai­sel­la voi olla me­neil­lään täy­si jak­so ja an­taa sik­si lii­kaa työ­tä, vaik­ka asi­as­ta oli­si mai­nin­nut­kin.
Otan lii­an tun­nol­li­ses­ti opis­ke­lun ja myös ai­neet, joi­ta en kir­joi­ta. Jo­kai­nen opet­ta­ja yrit­tää hie­roa naa­maan oman ai­neen­sa tär­keyt­tä ja sii­hen pa­nos­ta­mis­ta täy­sil­lä, vaik­ka ei kir­joit­tai­si ai­net­ta
Pit­kät kou­lu­päi­vät, sen jäl­keen läk­sy­jen te­ke­mi­nen ja ko­kei­siin lu­ke­mi­nen vie päi­väs­tä tosi pal­jon ai­kaa. Pit­kien kou­lu­päi­vien jäl­keen en yleen­sä jak­sa teh­dä mi­tään muu­ta. Hel­pos­ti asi­at ka­saan­tuu. Jos mu­kaan ote­taan kir­jo­tuk­siin lu­ke­mi­nen, niin ai­kaa me­nee en­tis­tä enem­män kou­lun pa­ris­sa.
Sel­lai­nen ih­mi­nen kun minä ei kes­tä lii­ka­ra­si­tus­ta. Vä­lil­lä on lii­ka­ra­si­tus­ta sii­tä kun saa lii­kaa teh­tä­viä kurs­seil­ta ja muis­tet­ta­va mil­joo­na asi­aa sa­maan ai­kaan.
Vä­lil­lä lii­an täy­det jak­sot jol­loin ko­kei­ta ja mui­ta teh­tä­viä on ol­lut hir­ve­äs­ti.

Lukio-opintojeni loppuvaiheessa haluan vielä sanoa

Bye bye 👋🏻
että kii­tos kai­kil­le opet­ta­jil­le ja hen­ki­lö­kun­nal­le mu­ka­vis­ta vuo­sis­ta.
Että olen tyy­ty­väi­nen saa­maa­ni ope­tuk­seen ja tu­keen.
Hie­no lu­kio, hie­not opet­ta­jat ja hie­not ih­mi­set. Jää ikä­vä.
Hie­noo duu­nia, kii­tos!
jees
Joi­den­kin opet­ta­jien ope­tus­me­to­de­ja voi­si nyky­ai­kais­taa ja ope­tus­ta voi­si suun­na­ta enem­män yk­si­löön.
Ker­ran lys­ka­lai­nen, aina lys­ka­lai­nen
kii­tos
Kii­tos
Kii­tos
Kii­tos hy­väs­tä ope­tuk­ses­ta ja mu­ka­vas­ta kou­lu­ym­pä­ris­tös­tä! Nämä kol­me vuot­ta ovat kas­vat­ta­neet mi­nua pal­jon ja olen iloi­nen, että va­lit­sin tä­män lu­ki­on.
Kii­tos näis­tä vuo­sis­ta!
Kii­tos opeil­le eri­tyi­ses­ti kiel­ten opeil­le!
Kii­tos opet­ta­jil­le
Kii­tos opet­ta­jil­le!
Kyl­lä tätä lys­ka­fii­lis­tä tu­lee vie­lä kai­paa­maan.
Lys­ka on mu­ka­va pik­ku lu­kio, joka on tar­peek­si pie­ni, jot­ta kaik­ki tun­tee mel­kein kaik­ki ni­mel­tä 🙂
Ma­ti­kan opet­ta­jil­ta on saa­nut pää­a­si­as­sa tosi hy­vää tuki­o­pe­tus­ta ja muu­ten­kin apua/tu­kea, kiel­ten opet­ta­jil­la oli­si pa­ran­net­ta­vaa täs­sä.
olen aika uu­pu­nut (+ko­ro­na vai­kut­taa tä­hän­kin)
Olen kii­tol­li­nen kai­kil­le kou­lus­sa työs­ken­te­le­vil­le mm. opet­ta­jat ja muul­le hen­ki­lö­kun­nal­le.
Olen kii­tol­li­nen Lys­kal­le ja kou­lun vä­el­lä näis­tä vuo­sis­ta ja kai­kes­ta tu­es­ta ja ko­ke­muk­sis­ta mitä olen saa­nut lu­ki­o­vuo­sien ai­ka­na.
oli kiva käy­dä tätä lu­ki­o­ta, toi­vot­ta­vas­ti lak­ki tu­lee ke­vääl­lä pää­hän!
Oli­si pi­tä­nyt va­li­ta jo­kin muu oppi­lai­tos tai op­pi­mis­muo­to.
On­han tääl­lä jos­kus ol­lut ihan ki­vaa­kin. Läm­pi­mäm­mät sisä­ti­lat oli­si kiva saa­da tän­ne.
On­neks tää on koh­ta ohi

Sa­von­lin­nan Ly­se­on lu­kioKol­man­nen vuo­si­kurs­sin päät­tö­ky­se­ly 2021-202218.3.2022