Tekstivastaukset

Mitä hyvää lukiossani opiskelussa on ollut?

Aut­taa tu­le­vai­suu­den suun­nit­te­lus­sa ja omien tai­to­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä.
Että saa opis­kel­la it­se­näi­ses­ti ja lu­ki­os­sa on myös pal­jon va­paut­ta.
Haus­ko­ja jut­tu­ja esim wan­hat
Hyvä ilma­pii­ri
Hyvä ope­tus.
Hy­vät opet­ta­ja, hyvä ilma­pii­ri, laa­du­kas ope­tus.
hy­vät opet­ta­jat
hy­vät opet­ta­jat ja uu­sia ys­tä­viä
Hy­vää ja laa­du­kas­ta opis­ke­lua
Ilma­pii­ri
Jot­kin opet­ta­jat
Kah­vio pi­tää mi­nut hen­gis­sä. Pal­vo­kaam­me py­hää kah­vi­o­ta.
Kaik­ki
ka­ve­rit
ka­ve­rit ja ruo­ka
Ka­ve­rit ja saa apua tar­vit­ta­es­sa
Ka­ve­rit, pat­ja, kala­pui­kot, juus­to lei­vän­pääl­lä ja kah­vi­on säm­py­lär
Ka­ve­rit, uut­ta vii­saut­ta.
Kiin­nos­ta­via si­säl­tö­jä kurs­seis­sa.
laa­du­kas ja moni­puo­li­nen ope­tus.
Lu­kio on yleis­si­vis­tä­nyt
Lu­ki­os­sa opis­ke­lu on asi­al­lis­ta.
Lu­ki­os­sa saa hy­vää ope­tus­ta ja mi­nu­lal on yli­pää­tään hyvä ko­ke­mus lu­ki­os­ta.
Luul­ta­vas­ti kaik­kea sa­maa mitä muis­sa­kin lu­ki­ois­sa.
moni­puo­li­suus ja uu­sien asi­oi­den op­pi­mi­nen.
moni­puo­li­suus ja vai­kut­ta­mi­nen omaan opis­ke­luun
Mu­ka­va opis­kel­la täs­sä lu­ki­os­sa, mu­ka­vat työ­ta­vat, hy­vää ope­tus­ta ja pää­see itse vai­kut­ta­maan opin­toi­hin pal­jon.
Mu­ka­vat tun­nit.
Olen op­pi­nut pal­jon asi­oi­ta ja saa­nut ka­ve­rei­ta.
Olen op­pi­nut uu­sia asi­oi­ta
Olen saa­nut pal­jon ka­ve­rei­ta, osaan opis­kel­la pa­rem­min ja tie­dän min­kä­lai­set opis­ke­lu­tyy­lit so­pi­vat mi­nul­le, olen saa­nut sy­ven­tä­vää ope­tus­ta mo­niin tyk­kää­mis­tä­ni oppi­ai­neis­ta ja olen voi­nut ot­taa osaa mo­niin lu­ki­on ta­pah­tu­miin.
Opet­ta­jat mei­dän kou­lus­sam­me ovat oi­kein am­mat­ti­mai­sia ja hy­viä töis­sään. Myös muu hen­ki­lö­kun­ta ovat erit­täin ah­ke­ria ja ys­tä­väl­li­siä.
Opet­ta­jat ovat kaik­ki iha­nia! Olen saa­nut pal­jon opit­tua tä­män kah­den vuo­den ai­ka­na.
Opet­ta­jat, muut opis­ke­li­jat, oppi­ma­te­ri­aa­lit
Ope­tus
opin­to­ni yleis­si­vis­tä­vät mi­nua
Opis­ke­lu on hy­vin va­paa­ta
Opis­ke­lus­sa hy­vää on ai­na­kin se, että opet­ta­jat osaa­vat opet­taa ja kurs­se­ja saa itse va­li­ta niin, että pää­see sel­lai­sen opet­ta­jan kurs­seil­le, jon­ka ope­tus­tyy­li so­pii it­sel­leen.
OPK:n jär­jes­tä­mät juh­lat ja ta­pah­tu­mat aut­taa jak­sa­maan.
Op­pi­mi­nen
op­pi­nut uu­sia asi­oi­ta ja saa­nut uu­sia ka­ve­rei­ta
Pal­jon omia va­lin­to­ja
Ruo­ka
Se, että on op­pi­nut uu­sia asi­oi­ta ja saa­nut pal­jon uu­sia ka­ve­rei­ta.
Ti­lat ovat siis­te­jä ja viih­tyi­siä. Ope­tus on hy­vää ja tun­neil­la op­pii.
Tyk­kään opis­ke­lu tyy­lis­tä ja lu­ki­os­sa­ni on hy­viä opet­ta­jia.
Uu­sien asi­oi­den op­pi­mi­nen ja yleis­si­vis­tyk­sen laa­je­ne­mi­nen.
Viih­tyi­sä ra­ken­nus

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

– Pil­jar­di­pöy­tä
Bil­jar­di­pöy­tä
Bil­jar­di­pöy­tä
-Bil­jar­di­pöy­tä
Ei ke­hi­tys­i­de­oi­ta
ei tar­vii ke­hit­tää
En ke­hit­täi­si, kos­ka ei ole ke­hi­tet­tä­vää.
en mi­ten­kään
En mi­ten­kään
En mi­ten­kään, hyvä näin
En mi­ten­kään, mie­les­tä­ni oppi­lai­tok­se­ni on viih­tyi­sä
EN osaa sa­noa, hyvä kou­lu
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
EN tie­dä
en tie­dä
En tie­dä.
Enem­män aine va­li­koi­maa.
Enem­män it­se­näis­tä opis­ke­lua lu­ki­os­sa ja vä­hem­män opet­ta­jien pa­pa­tuk­sen kuun­te­le­mis­ta. Kurs­se­ja voi­si olla use­am­mis­sa pal­keis­sa, kos­ka jos­kus on vai­kea saa­da hy­viin palk­kei­hin tun­te­ja.
Enem­män va­li­koi­maa kah­vi­laan.
Enem­män väli­pa­lo­ja kou­luun
Enem­män äly­la­taa­mon ta­pai­sia luok­kia
It­se­näi­sen opis­ke­lun li­sää­mi­nen.
Jot­kin opet­ta­jat sai­si len­tää ulos.
Kou­lus­sam­me pi­täi­si olla enem­män la­taus­pis­tei­tä. Ny­kyi­nen on­gel­ma on se, että jat­ko­joh­to­ja saat­taa olla lii­an vä­hän, ei­vät­kä kaik­ki edes ylet­täi­si vält­tä­mät­tä ym­pä­ri luok­kaa. Kou­lus­sam­me pi­täi­si muu­ten­kin olla enem­män sel­lai­sia hen­gai­lu paik­ko­ja väl­kik­si tai hyp­py­tun­tien ai­ka­na opis­ke­lua var­ten. Yh­teis­hen­ki on myös aika huo­no ja tu­ka­la. Kou­lus­sam­me voi­si myös olla enem­män nuo­ria kiin­nos­ta­via ta­pah­tu­mia tai joi­ta­kin pa­jo­ja. Ku­ten juu­ri tuol­lai­set ys­tä­vän­päi­vä ju­tut, mut­ta vain use­am­min. Nii­den ei aina tar­vit­se pai­not­tua vain jat­ko-opin­toi­hin. Se voi­si vain olla sel­lais­ta ki­vaa pien­tä ren­toa puu­haa kes­kel­lä kou­lu päi­vää. Olis myös kiva, jos kai­kis­sa nau­la­kois­sa ois nii­tä kouk­ku­ja joi­hin lait­taa tak­ke­ja. Opo käy­tä­vän nau­la­kois­ta aika mo­nes­ta koh­taa puut­tuu nau­lak­ko koh­ta, jo­hon nii­tä tak­ke­ja lait­taa.
Li­sää do­nit­se­ja.
Li­sää kä­ve­ly­tau­ko­ja
ma­te­maat­ti­sis­sa ai­neis­sa enem­män ge­o­geb­ran käy­tön opet­ta­mis­ta
Opet­ta­jil­le ehkä li­sää kou­lu­tus­ta ja jot­kin opet­ta­jat voi­si­vat luo­pua kivi­kau­del­la käyt­tä­mis­tään op­pi­mis­me­ne­tel­mis­tä.
Pa­rem­paa ruo­kaa mut­ta vii­me­ai­koi­na se on to­teu­tu­nut hy­vin. 🙂
Pa­rem­pi ilma­pii­ri ja ei kah­ti­a­ja­koa opis­ke­li­joi­den kes­kuu­des­sa (ns. eliit­ti ja muut).
Pa­rem­pi ilma­pii­ri, viih­tyi­säm­mät ti­lat, pä­te­väm­pää ope­tus­ta.
RUO­KA
Ruo­ka
Ruo­ka voi­si olla pa­rem­paa. Joi­den­kin opet­ta­jien ope­tuk­ses­sa ei opi kun­nol­la, mut­ta on­nek­si opin­to­jak­so­ja voi vaih­taa.
saa juo­da ener­gi­a­juo­mia il­man va­li­tus­ta.
saa juua ener­gi­a­juo­maa il­man va­li­tus­ta (muu­ta­mat opet­ta­jat)
Tiu­kem­pi kuri työ­rau­han suh­teen
Täl­lä het­kel­lä kou­lum­me yh­teis­hen­ki on to­del­la to­del­la huo­no. Se on har­mil­lis­ta kos­ka kun ver­taa ai­kai­sem­piin vuo­siin niin tun­tuu että yh­teis­hen­ki on pa­rem­pi. Osa op­pi­lais­ta ovat ns. Ylem­pä­nä kuin muut. Tai sil­tä se tun­tuu. Jos et kuu­lu tuu­to­rei­hin, lii­kun­ta­tuu­to­rei­hin tai op­pi­las­kun­taan et ole mi­tään. Jos et kuu­li tiet­tyyn po­ruk­kaan tai näy­tä tie­tyl­le saat ku­raa nis­kaa. Hyvä esi­merk­ki on wan­hat. Wan­ho­jen pi­täi­si olla kak­kos­ten kaik­kien yh­tei­nen ti­lai­suus tai ta­pah­tu­ma. Wan­ho­jen gaa­la oli mie­les­tä­ni to­del­la epä­oi­keu­den mu­kai­nen kos­ka siel­lä pal­kit­tiin ne ih­mis­ten ket­kä oli­vat joko hei­dän ”ka­ve­rei­taan” tai just tuu­to­rei­ta yms tms. Wan­ho­jen jat­koil­le ei pääs­syt ns ”alem­pi ar­vo­set” op­pi­laat. Kaik­ki kat­so­vat kaik­kia vi­noon jos et kuu­lu tiet­tyyn po­ruk­kaan. Si­nua ar­vos­tel­laan ins­tag­ra­min puo­lel­la yk­si­tyis­kes­kus­te­luis­sa jos et näy­tä jol­tain tie­tyl­tä. Se että osa op­pi­lais­ta alen­taa mui­ta op­pi­lai­ta on mie­les­tä­ni to­del­la vää­rin kos­ka me kaik­ki olem­me kui­ten­kin sa­mal­la vii­val­la eikä ku­kaan ole sen pa­rem­pi kuin toi­nen. Kou­lum­me oli­si hyvä ke­hit­tää jo­ten­kin yh­teis­hen­keä mut­ta tie­dän että ei opet­ta­jat­kaan voi oppi­lai­teen vä­li­siin asi­oi­hin­kaan puut­tua. Oli­si vain kiva että op­pi­lail­le pu­hu­taan että ku­kaan ei ole pa­rem­pi kuin toi­nen kos­ka täl­lä het­kel­lä se me­nee niin. Mei­dän pi­täi­si kui­ten­kin tuo­da hy­vää miel­tä nuo­rem­mil­le op­pi­lail­le ja näyt­tää hy­vää esi­merk­kiä. Mut­ta 2005 ikä­luok­ka on to­del­la raa­ka mei­dän kou­lus­sa. Kou­lus­sa ei ole kiva käy­dä jos tämä on täl­läis­tä. On to­del­la raas­ta­vaa kä­vel­lä käy­tä­vil­lä, olla oppi­tun­neil­la, ruo­ka­las­sa, sa­lis­sa kun si­nua alis­te­taan ja ly­tä­tään alas­päin kos­ka et kuu­li juu­ri sii­hen ”pa­rem­paan” po­ruk­kaan. Ja se­kin että lii­kun­ta­tuu­to­rei­den ja tuu­to­rei­den pi­täi­si tul­la kaik­kien­kaa toi­mee ja an­taa hy­vää esi­merk­kiä mut­ta tun­tuu että osa sii­tä­kin tuu­to­ri po­ru­kas­ta pi­tää vain it­se­ään pa­rem­pa­na ja lyt­tää mui­ta alas­päin. Tämä ei ole vain mi­nun näkö­kul­ma vaan mo­nen muun op­pi­laan. Oli­si kui­ten­kin kiva että jos­kus kou­lus­sam­me oli­si mu­ka­va olla kos­ka nyt re­hel­li­ses­ti se ei ole.
vä­hem­män tur­hia kutrs­se­ja.
Yh­teis­hen­ki ja ilma­pii­ri vois olla ki­vem­pi.

Miten kehittäisin oppilaitosten välistä yhteistyötä (kaupungin lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)
ehkä enemmän yhteistyötä muiden oppilaitosten kanssa.

ei
Ei ke­hi­tys­i­de­oi­ta
Ei kil­voit­te­lua lu­ki­oi­den vä­lil­lä
Ei ole eh­do­tuk­sia tä­hän tot­ta pu­hu­en.
Ei tule mi­tään mie­leen.
En ke­hit­täi­si
En ker­ro.
En mi­ten­kään
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
en tie­dä
En tie­dä
En tie­dä
en tie­dä
En tie­dä
en tie­dä
en tie­dä.
En tier­dä
en tiiä
en­tie­dä
Kurs­si­tar­jon­taa moni­puo­li­ses­ti ja oppi­lai­tos­ten ra­jo­jen ylit­tä­väs­ti, enem­män mai­nos­tus­ta.
Mie­les­tä­ni se on täl­lä het­kel­lä hyvä.
MIe­les­tä­ni yh­teis­työ toi­mii jo nyt hy­vin.
Sa­mo­ja kurs­se­ja
Vie­rai­lu­ja am­mat­ti­kor­ke­a­kou­luis­ta ja yli­o­pis­tois­ta, jot­ka voi­si­vat ker­toa oppi­lai­tos­ten toi­min­nas­ta.

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi

Ah­dis­tus
Ahis­taa
ei
En koe lii­an ras­kaak­si, mut­ta koen alem­mus­komp­lek­sia. Kos­ka ku­vit­te­len, että en ole tar­peek­si hyvä. Tämä vie mo­ti­vaa­ti­o­ta­ni opis­kel­la mikä pis­tää mi­nut jun­naa­maan ora­van­pyö­räs­sä. En saa sel­lai­sia arvo­sa­no­ja joi­ta ha­lu­ai­sin, en ole myös­kään löy­tä­nyt sel­lai­sia opis­ke­lu myö­tö­ja jot­ka toi­mi­vat mi­nul­le kai­kis­ta par­hai­ten.
Eng­lan­ti on stres­saa­vaa.
Jot­kut pa­kol­li­set ai­neet jot­ka ei­vät kiin­nos­ta, esim. ruot­si.
Kie­let
Ko­keet ja pro­jek­tit osu­vat usein sa­moil­le vii­koil­le.
Lu­kio on ras­kas­ta, mut­ta sen kyl­lä var­maan kuu­luu­kin olla sitä.
Mo­ti­vaa­ti­on puu­te, ei jak­sa tul­la kou­luun, vä­syt­tää, ma­sen­taa
Ne vain ovat. Työ­mää­rä on aika iso.
Ne voi olla ras­kai­ta, jos nii­tä ei itse ke­ven­nä.
Pal­jon asi­aa, jot­ka käy­dään no­pe­as­ti
Pit­kä kou­lu­mat­ka ja vä­lil­lä opet­ta­jien per­soo­na.
Vä­lil­lä ehkä vä­hän, kos­ka työ­tä on niin pal­jon, mut­ta sii­tä kyl­lä sel­vi­ää

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioToi­sen vuo­si­kurs­sin olo­ky­se­ly 2022-202321.3.2023