Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

työ­rau­haa yllä­pi­det­täi­si enem­män, kova­ää­ni­seen jut­te­luun puu­tut­tai­si yms.

En tie­dä

Enem­män voi­si ker­ra­ta asi­oi­ta, eikä men­nä niin no­pe­as­ti eteen­päin.

En tie­dä

En var­maan mi­ten­kään.

Uu­dis­tai­sin luok­ka­huo­nei­ta ja ruo­ka­laa.

Pa­ran­tai­sin joi­den­kin opet­ta­jien ope­tus­ta­paa ja hie­man pie­nem­mät ope­tus­ryh­mät

An­ta­mal­la pa­lau­tet­ta.

en osaa sa­noa.

en tie­dä

Ei ole mi­tään ide­oi­ta.

En mi­ten­kään.

En osaa sa­noa

Ly­hem­mät tauot ja ope­tus tii­viim­pää.

Pa­rem­pi työ­rau­ha

Enem­män säh­köi­siä teh­tä­viä

En kek­si mi­tään.

Ryh­mät voi­si­vat olla pie­nem­piä

en osaa sa­noo

Jot­kut op­pi­laat ei­vät pysy ko­vas­sa opis­ke­lu vauh­dis­sa mu­ka­na jo­ten mie­les­tä­ni mah­dol­li­suut­ta pit­kit­tää lu­kio opin­to­ja pi­täi­si tuo­da enem­män esil­le.

Enem­män ja tasa­puo­li­ses­ti mah­dol­li­suus va­ri­ta eri opet­ta­jia (ai­nei­siin, jois­sa ei oli va­lin­nan­va­raa, li­sää opet­ta­jia ja jois­sain ai­neis­sa oli­si va­lin­nan­va­raa, mut­ta tiet­ty opet­ta­ja opet­taa suu­rim­mak­si osak­si).

Pa­nos­tus­ta op­pi­las­huol­toon, op­pi­lai­ta koh­del­tai­siin yk­si­löi­nä, tar­jot­tai­siin enem­män apua ja tu­kea, op­pi­lai­ta kan­nus­tet­tai­siin enem­män

kou­lun ja ryh­mien yh­teis­hen­keä oli­si hyvä pa­ran­taa

ke­hit­täi­sin kaik­kia Suo­men lu­ki­oi­ta muok­kaa­mal­la pa­kol­lis­ten kurs­sien lis­taa

En mi­ten­kään.

Ha­lu­ai­sin että luo­kas­sa oli­si työ­rau­ha.

En nyt kek­si mi­tään pa­ran­net­ta­vaa.

Ei tule nyt mi­tään mie­leen.

En tie­dä.

aamu­tau­ko voi­si olla pi­tem­pi kuin 10 min että ker­ke­äi­si käy­mään kah­vil­la.

Enem­män mah­dol­li­suuk­sia opis­kel­la va­lin­nai­sia ai­nei­ta

Kurs­sien oppi­si­säl­löt sai­si­vat olla koh­tuul­li­sem­pia jois­sa­kin ai­neis­sa, että asi­at ke­ret­täi­siin käy­dä hy­vin yh­den jak­son ai­ka­na.

Suu­rin osa opet­ta­jis­ta ovat van­ho­ja ja ajas­ta jäl­jes­sä ole­via.

En osaa sa­noa.

en tie­dä

-Nyky­ai­kai­sem­pia vä­li­nei­tä yms. -jos kurs­sil­la ei ke­re­tä käy­mään koko kir­jaa läpi, oli­si mie­les­tä­ni oi­keu­den­mu­kais­ta ett­ei nii­tä asi­oi­ta ky­syt­täi­si ko­kees­sa.

Pie­nem­mät opis­ke­li­ja ryh­mät, jot­ta opis­ke­lu oli­si hel­pom­paa.

No, ihan hyvä näin. Tie­tys­ti ai­na­han voi re­mon­toi­da ja pa­ran­taam viih­ty­vyyt­tä, mut­ta mie­les­tä­ni tämä on ihan hyvä kun­toi­nen ja viih­tyi­sä jo näin­kin ol­len.

en tie­dä

Nyky­ai­kai­sem­pia opet­ta­jia. Lii­an van­ho­ja sään­tö­jä ja käy­tän­tö­jä.

jot­kut opet­ta­jat olet­ta­vat ylä­as­teel­la opi­tun tie­don ole­van pääs­sä täy­del­li­ses­ti ei­vät­kä avaa ai­hei­ta tun­neil­la tar­peek­si, jot­ta ai­hei­ta oli­si help­po ym­mär­tää

Luo­kal­li­nen lu­kio oli­si kiva.

Ei tule mi­tään sel­lais­ta mie­leen, jon­ka voi­si to­teut­taa.

Luo­kis­ta ja käy­tä­vil­tä van­han­mal­li­set kuva­put­ki­tele­vi­si­ot pois.

Kaik­ki kurs­sit ei­vät to­teu­du, ku­ten tänä vuon­na jat­ka­va ve­nä­jä. Se oli­si hyvä, että kaik­ki kurs­sit, joil­le oli­si edes vä­hän ha­lu­a­jia, to­teu­tui­si ja näin an­net­tai­siin opis­ke­li­joil­le mah­dol­li­suus saa­da tie­toa ja tai­toa ky­seen­o­mai­ses­ta ai­nees­ta.

En kek­si pa­ran­net­ta­vaa

Kurs­sit ovat mel­ko laa­jo­ja, eikä kaik­kea vält­tä­mät­tä ke­re­tä käy­dä tun­neil­la.

Jak­son ai­ka­na ke­ret­täi­siin käy­dä kaik­ki tär­ke­ät asi­at eikä lop­pu jää itse­o­pis­kel­ta­vak­si.

aamu­tun­nit pois

Ei tule nyt mi­tään mie­leen.

Tie­to­kone­luok­kia voi­si olla kak­si, kos­ka op­pi­lai­ta on kum­min­kin aika pal­jon.

En tie­dä.

en tie­dä

uu­sia lait­tei­ta luok­kiin

enem­män vi­de­oi­ta

vaih­ta­mal­la joi­ta­kin opet­ta­jia

En mi­ten­kään.

en osaa sa­noa

En osaa sa­noa.

Vä­hen­täi­sin esim. iPa­dien käyt­töä

Lii­kun­ta­tun­nit ai­na­kin ovat to­del­la ah­dis­ta­via, kos­ka po­jat ja ty­töt ovat sa­moil­la tun­neil­la. Oli­si hyvä, jos koe­viik­ko­ja hel­po­tet­tai­siin pi­tä­mäl­lä pari pik­ku­tes­tiä kurs­sin ai­ka­na, jol­loin ai­van kaik­kea ei tar­vit­si­si ky­syä ko­kees­sa.

hmm en osaa sa­noa.

En täl­lä het­kel­lä mi­ten­kään

Am­mat­ti­tai­toi­sem­pia opet­ta­jia

Ei tule mie­leen.

En osaa sa­noa

kir­jas­toa pi­täi­si uu­dis­taa

en tie­dä mi­ten sitä voi­si pa­ran­taa

ei ole mi­nus­ta mi­tään ihm­meel­lis­tä ke­hi­tet­tä­vää

En mi­ten­kään

nuo­rem­pia opet­ta­jia

Mie­les­tä­ni opet­ta­jat sai­si­vat olla kan­nus­ta­vam­pia. Usein kuu­lee vain uh­kai­lua epä­on­nis­tu­mi­sis­sa, että mi­ten mei­na­sit yo-ko­keis­sa pär­jä­tä. Sel­lai­nen ei mie­les­tä­ni yh­tään vai­ku­ta kan­nus­ta­vas­ti opis­ke­li­jan itse­tun­toon ja mo­ti­vaa­ti­oon. Kaik­ki te­ke­vät vir­hei­tä, ja aina ei voi on­nis­tua. Tsemp­paa­mi­nen tun­tuu pal­jon mu­ka­vem­mal­ta kuin nuh­te­lut.

En­tie­dä

enem­män tau­ko­ja

pa­rem­pi yh­teis­hen­ki

En tie­dä

 

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioEn­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin tulo­ky­se­ly 2013-201426.11.2013