Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi?

Vä­lil­lä pit­kät päi­vät

Lu­ki­os­sa men­nään to­del­la no­pe­aa tah­tia eteen­päin, eikä vä­lil­lä ehdi si­säis­tää edel­lis­tä asi­aa kun ol­laan­kin jo seu­raa­vas­sa. On pal­jon asi­oi­ta, joi­den täy­tyy olla sa­maan ai­kaan val­mii­na ja va­paa-ai­kaa ei pa­hem­min jää, sil­lä kou­lu­mat­kat­kin vie­vät use­am­man tun­nin vie­lä pit­kien päi­vien li­säk­si.

Jot­kut täy­det jak­sot, stres­si yms.

Koe­viik­ko. Joi­den­kin opet­ta­jien tapa opet­taa. esim. ai­van lii­an no­pea tah­ti ei­vät­kä se­li­tä asi­oi­ta kun­noll­la. Jos ky­syy mitä jo­kin tar­koit­taa käs­ke­vät kat­so­maan kir­jas­ta. Koti­teh­tä­vien te­ke­mi­nen, jos ei osaa, ei saa tar­vit­ta­vaa apua ja tar­kis­tuk­sen ai­ka­na asi­aa ei kä­si­tel­lä kun­nol­la.

mua stres­saa kou­lun­käyn­ti ylei­ses­tik­kin tosi pal­jon, kun otan sii­tä niin pal­jon pai­nei­ta. ta­val­laan on pak­ko me­nes­tyä. ja sit kun asun vie­lä yk­sin niin ei se asi­oi­ta ai­na­kaan hel­po­ta, kun ruo­ka ei oo kos­kaan val­mii­na ja kaik­ki pi­tää tehä itse jne. vaik­ka ei­hän se mi­nul­le mi­kään on­gel­ma ole, mut­ta sii­hen pääl­le vie­lä tree­nit ( ka­hek­san ker­taa viik­koon + lei­rit ja tur­nauk­set) niin aika ei yk­sin­ker­tai­ses­ti aina rii­tä kaik­keen ja yleen­sä näis­tä asi­ois­ta kär­sii eni­ten kou­lu. jak­sot ovat täy­siä ja koko ajan tah­ti kova ja pak­ko py­syä mu­ka­na opis­ke­luis­sa ja vä­lil­lä kai­ken stres­sin kes­kel­lä ei auta kun vaan it­keä ja te­ki­si mie­li ko­tiin, mut­ta hy­vin mä oon sil­ti sel­vin­ny mut­ta hir­vee stres­si vaan ihan ko­ko­a­jan. se aut­taa että pää­see vä­lil­lä käy­mään ko­to­na, mut­ta sit­ten kun on yk­sin niin kaik­ki vaan tur­haut­taa ja ahis­taa.

es

Lii­kaa töi­tä

Pit­kät päi­vät ja tun­nit, ko­tia jä­tet­tä­vien teh­tä­vien pal­jous.

Kos­ka mi­nul­la on niin ko­vat tavi­ot­teet kai­kes­sa. Mi­nul­le ei kel­paa huo­no nu­me­ro ja sik­si stres­saan hir­ve­äs­ti ko­kei­ta yms. Päi­vät ovat aika pit­kiä ja läk­sy­jä on pal­jon. Koko päi­vä me­nee kou­lus­sa, har­kois­sa ja ko­to­na opis­kel­len. Si­tä­hän se lu­kio on, mut­ta oli­si­han se kiva, että jos­kus voi­si teh­dä muu­ta­kin. Lu­kio ei oli­si var­maan­kaan niin ras­kas­ta, jos en ot­tai­si sii­tä niin pal­jon stres­siä ja pai­nei­ta..

suu­ret koe alu­eet niin ly­hy­es­sä ajas­sa.

Aamu­he­rä­tyk­set.

koe­a­lu­eet ovat pit­kiä, sekä uut­ta asi­aa tu­lee koko ajan li­sää.

Lu­kio on tun­tu­nut ras­kaal­ta, kos­ka opis­ke­lu tah­ti on ol­lut no­pe­am­paa mi­hin yleen­sä on tot­tu­nut, joi­tain asi­oi­ta en ker­keä/pys­ty ym­mär­tä­mään, kos­ka edel­li­sen aihe­a­lu­een opet­te­le­mi­nen on vie­lä kes­ken. Ko­kees­sa on täl­löin vai­kea muis­taa mon­taa asi­aa, jos ei ole kaik­kea edes pys­ty­nyt opet­te­le­maan. Olen saa­nut tuki­o­pe­tus­ta ja sii­tä on ol­lut mi­nul­le hyö­tyä. Pik­ku hil­jaa lu­ki­on ryt­miin tot­tuu ja osaan sit­ten pa­rem­min jär­jes­tää opis­ke­lut niin että ei tule kii­re opin­to­jen kans­sa

Niin pal­jon asi­aa tu­lee ker­ral­la jo­kai­ses­ta ai­nees­ta sa­maan ai­kaan ja kaik­kien ai­nei­den asi­oi­den op­pi­mi­nen se­koit­ta­mat­ta vaik­ka kie­liä toi­siin­sa, on to­del­la han­ka­laa.

läk­syt ja po­ru­koit­ten vit­tui­lu

Pit­kät kou­lu­päi­vät

mm. pit­kät päi­vät ja opis­ke­lun muu­tos pe­rus­kou­luun ver­rat­tu­na

mel­ko ras­kas­ta on lu­ke­mi­nen pi­tää lu­kea pal­jon

on niin pal­jon te­ke­mis­tä. ja itse opis­ke­lua.

Kaik­ki

Kau­he­as­ti pai­nei­ta, koko ajan kuu­lee yo-ko­keis­ta jut­tua, vaik­ka sin­ne it­sel­lä­ni lä­hes 2½ vuot­ta. Jak­sot, kun mel­kein joka päi­vä on 8-16 kou­lua, tun­tu­vat ras­kail­ta. Koe alu­eet ovat pit­kiä ja täyn­nä ta­va­raa, ja opet­ta­jat ‘ro­bot­ti­mai­sia’ ja pi­tä­vät it­ses­tään sel­vä­nä että kaik­ki lu­ki­oon tul­leet ovat 9-10 op­pi­lai­ta. Myös van­hem­pa­ni odot­ta­vat mi­nul­ta hir­ve­äs­ti, ja tun­tuu aina että kaik­ki muut ovat pa­rem­pia. Mut­ta kai sit­ten täl­lais­ta lu­ki­os­sa vain on, pi­tää vain koit­taa jak­saa.

Opis­ke­lu on stres­saa­vaa ja to­del­la no­pea tem­pois­ta. Koe­a­lu­eet ovat tosi­pit­kiä ja use­aan ko­kee­seen luku tuot­taa han­ka­luuk­sia.

Ar­vi­oin­ti tapa ja koe­a­lu­een suu­ruus

koe­vii­kot ja kun ei oo tot­tu­nu lu­ke­maan niin pal­jon yh­teen ko­kee­seen

Pi­tää teh­dä töi­tä pal­jon, myös ko­to­na. Ei jää niin pal­jon ai­kaa har­ras­tuk­sil­le ja muul­le toi­min­nal­le.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioEn­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin tulo­ky­se­ly 2013-201426.11.2013