Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

Kou­lu­ruo­ka

Yk­sit­täi­sen lu­ki­on on vai­kea vai­kut­taa tä­hän, mut­ta ai­na­kin muut­tai­sin us­kon­non pa­kol­li­sia kurs­se­ja toi­sen­lai­sik­si tai vä­hen­täi­sin ni­den mää­rää. Mie­les­tä­ni maa­il­man us­kon­not ovat tär­ke­äm­piä opis­kel­la kuin pelk­kä kris­tin­us­kon oppi. Ke­mi­an kurs­sien si­joit­te­lu luku­vuo­den ai­ka­na on lu­ki­os­sam­me to­teu­tet­tu huo­nos­ti. Itse opis­ke­lin en­sin nel­jän­nen kurs­sin, sit­ten vas­ta kol­men­nen ja täs­tä vuo­den pääs­tä (kun kaik­ki edel­li­nen tie­to on jo ka­don­nut pääs­tä) oli vii­den­nen kurs­sin vuo­ro, KE­VÄÄN KIR­JOI­TUK­SIA EDEL­TÄ­VÄS­SÄ PAL­KIS­SA JA KER­TAS­KURS­SIN KANS­SA YHTÄ AI­KAA. Ei hyvä!

iPa­dit pois ope­tus­käy­tös­tä

Moni­puo­li­sem­pia ope­tus ta­po­ja.

Oli­si luul­ta­vim­min pa­rem­pi, jos van­han­ai­kai­ses­ta opet­ta­ja se­lit­tää ja se­lit­tää ja opis­ke­li­jat vain kir­joit­ta­vat -tyy­li­ses­tä ope­tuk­ses­ta voi­tai­siin siir­tyä pal­jon ak­tii­vi­sem­paan vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­seen ope­tuk­seen. Se ei ken­ties ole kaik­kein yk­sin­ker­tai­sin­ta, mut­ta us­koi­sin, että sil­lä ta­val­la opis­ke­lus­ta voi­tai­siin teh­dä pal­jon mie­lek­kääm­pää opis­ke­li­joil­le.

en osaa sa­noa.

Kir­joit­tai­sin jo­kai­seen nau­lak­koon “Ei is­tu­mis­ta”.

enem­män so­vel­ta­via kurs­se­ja

Mie­les­tä­ni lu­ki­os­sa ei ke­hi­tet­tä­vää

Kir­joi­tuk­siin alet­tai­siin val­men­ta­maan ai­kai­sem­min, jo yk­kös­luo­kal­la täy­tyi­si teh­dä sel­väk­si mitä var­ten tääl­lä opis­kel­laan. Lu­ki­o­ta aloit­ta­es­sa tus­kin on en­sim­mäi­se­nä mie­les­sä, että lak­kia var­ten tääl­lä käy­dään, jo­ten mo­ti­vaa­tio voi olla hu­kas­sa. Joku oli­si myös voi­nut ker­toa että esi­mer­kik­si kir­jo­ja tai muis­tiin­pa­no­ja ei kan­na­ta hä­vit­tää heti kurs­sin pää­tyt­tyä nimi­mer­kil­lä ei yh­ti­ä­kään muis­tiin­pa­no­ja jäl­jel­lä yk­kös­luo­kal­ta. Kir­joi­tuk­sen on se tär­kein asia lu­ki­os­sa ja nii­den tär­key­des­tä tu­li­si muis­tut­taa jo en­sim­mäi­sen vuon­na.

6-jak­soi­sen jär­jes­tel­män ti­lal­le jo­kin muu sys­tee­mi, esi­mer­kik­si 5-jak­soi­nen jär­jes­tel­mä. Tämä on ko­et­tu mo­nes­sa suo­ma­lai­ses­sa lu­ki­os­sa pal­jon pa­rem­mak­si vaih­to­eh­dok­si. 6-jak­soi­ses­sa jär­jes­tel­mäs­sä kurs­seil­la on aina kii­reen tun­tu ja opet­ta­ja ei ehdi käy­mään tar­vit­ta­via asi­oi­ta, mikä ei to­del­la­kaan pa­ran­na op­pi­mis­ta ja YO-kir­joi­tuk­siin suun­taa­mis­ta. 3.jak­son koe­viik­ko on ol­lut jo­kai­se­na lu­ki­o­vuo­te­na­ni huo­nos­ti jär­jes­tel­ty. Var­sin­kin tänä vuon­na ti­lan­ne oli en­tis­tä tu­ka­lam­pi, kun ko­keet jat­kui­vat heti lo­man jäl­keen. Vii­me vuon­na sen­tään oli pari väli­päi­vää en­nen koe­vii­kon jat­ku­mis­ta.

Enem­män tuo­le­ja.

jot­kin opet­ta­jat voi­si tee­tät­tää tun­neil­la enem­män teh­tä­viä

Tä­män het­ki­ses­sä lu­kio sys­tee­mis­sä on mie­les­tä­ni ty­pe­rää, että ne ai­neet jot­ka aiot kir­joit­taa yli­op­pi­las kir­joi­tuk­sis­sa, pi­täi­si pe­raat­tees­sa tie­tää jo en­sim­mäi­sen vuo­den puo­les­sa vä­lis­sä. Sil­loi kaik­kia ai­nei­ta ei ole edes eh­ti­nyt ole­maan. Mi­ten 16-vuo­ti­as opis­ke­li­ja voi tie­tää puo­len vuo­den opis­ke­lun jäl­keen, mitä hän ha­lu­aa kir­joit­taa kol­man­nel­la luo­kal­la ja ha­kea sit­ten niil­lä pa­pe­reil­lä eteen­päin? It­sel­le­ni tuli mie­leen vas­ta toi­sel­la vuo­si­luo­kal­la, että bi­o­lo­gia oli mi­nus­ta lop­pu­jen­lo­puk­si aika mie­len­kiin­tois­ta, mut­ta sen opis­ke­lu ei ol­lut enää mah­dol­lis­ta, kos­ka en oli­si enää ke­ren­nyt muut­ta­maan kir­joi­tus suun­ni­tel­mi­a­ni ja lu­ku­jär­jes­ty­ki­sä­ni. Jos en­sim­mäi­se­nä vuo­te­na oli­sin saa­nut enem­män ai­kaa miet­tiä, mikä mi­nua kiin­nos­taa ja mitä ha­lu­an opis­kel­la tu­le­vai­suu­des­sa lu­ki­on jäl­keen, oli­sin muut­ta­nut to­del­la suu­rel­la to­den­nä­köi­syy­del­lä va­lit­se­mi­a­ni ai­nei­ta joi­hin­kin toi­siin. Se että heti en­sim­mäi­se­nä vuo­te­na ale­taan ty­kit­tä­mään kurs­se­ja ja pe­lo­tel­laan sil­lä, että 75 kurs­sia ei täy­ty, ei hel­po­ta en­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin op­pi­lai­ta päät­tä­mään mitä he ha­lu­a­vat tu­le­vai­suu­des­sa opis­kel­la. Myös mie­les­tä­ni Ly­se­on Lu­ki­on 5 jak­so jär­jes­tel­mä pi­täi­si muut­taa 6 jak­so jär­jes­tel­mäk­si. Kurs­sin ai­ka­na käy­tä­viä asi­ois­ta ei ke­re­tä käy­mään ja tun­tuu, että koko ajan oli­si hir­veä kii­re, se on ah­dis­ta­vaa. Toi­sek­seen myös kal­liil­la os­te­tut kou­lu­kir­jat jää­vät puo­lik­si käyt­tä­mät­tö­mik­si, kos­ka kurs­sin ai­ka­na ei ke­re­tä käy­mään kaik­kia asi­oi­ta mitä kir­jas­sa on.

Kou­lus­sa mah­dol­li­suus väli­pa­laan, vaik­ka kah­den ai­koi­hin, niin jak­sai­si koko päi­vän kes­kit­tyä opis­ke­luun. Ope­tus on ol­lut hy­vää. Jo ai­kai­sem­min alet­tai­siin täh­tää­mään opis­ke­lus­sa kir­joi­tuk­siin.

Asi­ois­ta voi­si in­fo­ta pa­rem­min ja ai­kai­sem­min, ett­ei oli­si niin epä­sel­vää.

Ehkä ryh­mä­mäis­tä toi­min­taa ja toi­saal­ta myös it­se­näi­sem­piä pro­jek­te­ja osan tun­neis­ta si­jaan –> kum­mat­kin val­mis­ta­vat työ­e­lä­män eril­lai­siin haas­tei­siin.

Tun­ti­rau­haa voi­si toi­si­naan yrit­tää pa­ran­taa.

Enem­män va­paa­va­lin­tai­sia kurs­se­ja esi­mer­kik­si his­to­ri­aan.

Ei tule näin äk­ki­sel­tään mi­tään mie­leen. Kaik­ki on suh­teel­li­sen hy­vin.

Mo­ti­voi­tu­neem­mat opet­ta­jat, pa­rem­pi ruo­ka

Li­säi­sin ryh­mä- ja yh­teis­hen­keä pa­ran­ta­via jut­tu­ja.

työ­rau­ha

Pa­nos­tai­sin ope­tuk­sen laa­tuun. Ylei­sel­lä ta­sol­la ope­tus on ol­lut hy­vää, mut­ta jouk­koon mah­tuu myös muu­ta­ma opet­ta­ja, jot­ka mie­les­tä­ni ei­vät ole kiin­nos­tu­nei­ta sii­tä, op­pi­vat­ko op­pi­laat asi­oi­ta vai ei­vät. Li­säk­si ot­tai­si huo­mi­oon eri­tyi­ses­ti abi­vuo­den kurs­sit. Koen, että on hy­vin stres­saa­vaa (sa­mal­la myös opet­ta­jal­le haas­teel­lis­ta), että esim. ke­mi­an 5. kurs­si jär­jes­te­tään meil­le 4. jak­sos­sa ja näin ol­len työ­mää­rä (joka muu­ten­kin on nyt suu­ri) kas­vaa en­ti­ses­tään, ja pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa emme ehdi käy­mään koko kurs­sia jak­son ol­les­sa muu­ten­kin mei­dän suh­teen ly­hyt ja kii­rei­nen. Kurs­si­tar­jot­ti­men suun­nit­te­lu on var­mas­ti työ­läs­tä muu­ten­kin, mut­ta toi­von suu­res­ti ensi vuo­den abe­ja ja ke­mi­an kir­joit­ta­jia aja­tel­len, että ky­sei­nen kurs­si jär­jes­tet­täi­siin jo vaik­ka 3. jak­sos­sa.

Wil­ma toi­mi­vam­mak­si (ei toi­mi joil­la­kin lait­teil­la, ku­ten no­ki­an lu­mi­oil­la)

Enem­män park­ki­paik­ko­ja

Täl­lä het­kel­lä ei tule mie­leen mi­tään ke­hi­tys­i­de­oi­ta.

Enem­män väli­tun­tien ja hyp­py­tun­tien viet­to­mah­dol­li­suuk­sia. Oles­ke­lu­paik­ko­ja li­sää: ylä­käy­tä­vän inva­his­sin ve­reen pöy­tä/ soh­va, jos­sa voi rau­has­sa opis­kel­la ja lu­kea, li­sää soh­via/pöy­tiä ja tuo­le­ja ja jos­sa­kin voi­si mah­dol­li­ses­ti olla pin­gis­pöy­tä hyp­py­tun­tien ajan käy­tös­sä. Jos ei läk­sy­jä, voi­si ai­na­kin liik­kua eikä vain maa­ta soh­val­la.

Yh­teis­hen­ki lu­ki­os­sam­me on on­ne­ton­ta, sii­nä löy­tyy pa­ran­net­ta­vaa. Opet­ta­jil­le li­sää pä­di­kou­lu­tus­ta, sil­lä täl­lä het­kel­lä ne ovat aika lail­la tur­hia opis­ke­lu­käy­tös­sä. Po­ten­ti­aa­lia oli­si te­hok­kaa­seen opet­ta­mi­seen/opis­ke­luun, mut­ta ny­kyi­sin pä­di­tun­nit ovat kun­non opis­ke­lus­ta pois. Kurs­si­tar­jon­ta on tur­han sup­pe­aa. Opet­ta­ja­kun­ta tar­vit­si­si vä­hän uu­sia tuu­lia nuo­rem­mis­ta opet­ta­jis­ta. Tie­do­tus on­tuu vä­lil­lä (esim. suul­lis­ten kuu­lus­te­lu­jen osal­ta), jo­ten sii­hen oli­si syy­tä kiin­nit­tää huo­mi­o­ta.

Joka opet­ta­ja voi­si ot­taa käyt­töön ar­vo­tut is­tu­ma­pai­kat, olen huo­man­nut, että se ta­kaa työ­rau­han kun ei ole ka­ve­rei­ta ym­pä­ril­lä. Myös myö­häs­ty­mi­sen suh­teen voi­tai­siin olla tiu­kem­pia, ei ole kiva kun oppi­tun­ti kes­key­tyy sen vii­si ker­taa kun op­pi­laat li­pu­vat myö­häs­sä pai­kal­le.

Kurs­si­va­li­koi­maa voi­si vie­lä laa­jen­taa. Esim ma­te­ma­tiik­ka ja fy­siik­ka.

Että otet­tai­siin op­pi­lai­ta enem­män huo­mi­oon yk­si­löi­nä.

iPa­dien käyt­töön voi­si olla heti 1.vuo­den alus­sa jon­kin­lai­ne ope­tus tär­keim­mis­tä asi­ois­ta, ett­ei tun­te­ja tar­vit­si­si käyt­tää sii­hen. On hy­vin är­syt­tä­vää, että käy­täm­me tun­te­ja sii­hen, että opet­te­lem­me asi­aa use­am­paan ker­taan ja sit­ten opet­ta­jat va­lit­ta­vat meil­le kun kurs­sil­la ei ole ai­kaa käy­dä kaik­kia asi­oi­ta.

En tie­dä.

-jo­tain eri­lais­ta pi­täi­si olla kuin muis­sa oppi­lai­tok­sis­sa, mil­lä erot­tui­si jou­kos­ta

Jo lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le voi­tai­siin jär­jes­tää eri­lai­sia am­mat­tei­hin ja oppi­lai­tok­siin tu­tus­tu­mi­sia, jot­ta he sai­si­vat ai­kai­sem­min teh­tyä pää­tök­sen jat­ko-opin­nois­ta ja niin voi­si­vat jo ajois­sa va­li­ta tar­vit­ta­vien oppi­ai­nei­den kurs­sit.

en osaa sa­noa

Jou­lun paik­keil­le si­joit­tu­va koe­viik­ko voi­si päät­tyä jo en­nen lo­man al­ka­mis­ta, ett­ei se jat­kui­si heti vuo­den alus­ta lo­man jäl­keen. Ko­keen­pa­lau­tus­tun­nit pois!

Moni­puo­li­sem­paa ope­tus­ta, mo­nil­la tun­neil­la edel­leen lu­e­taan vaan kir­jas­ta eikä se mo­ti­voi opis­ke­le­maan.

Pa­rem­pia opet­ta­jia

En oi­kein tie­dä, ehkä op­pi­mis­me­ne­tel­miä voi­si joil­lain kurs­seil­la pa­ran­taa. Esi­mer­kik­si re­aa­li­ai­nei­den tun­neil­la ai­nai­nen sama kaa­va eli kuun­te­le­mi­nen ja muis­tiin­pa­no­jen kir­joit­ta­mi­nen voi vä­lil­lä käy­dä vä­hän tyl­säk­si.

en osaa sa­noa

Jat­ko-opin­to-oh­jauk­ses­sa var­sin­kin nyt abi­vuon­na on ol­lut “puut­tei­ta” Sei­ja-opon ol­les­sa pois­sa, tun­tuu että lähi­seu­dun kou­lu­ja ja opin­to­mah­dol­li­suuk­sia pai­no­te­taan, eikä jat­koon ha­ke­mi­seen ehkä niin pal­joa kan­nus­te­ta…Ter­vey­den­huol­to ei oo oi­kein kou­lun puo­lel­la pe­lit­tä­nyt: terk­ka­ri ei oo kos­kaan pai­kal­la ja so­vi­tut ajat ei oo tain­nu kos­kaan pi­tää. Kaik­ki opet­ta­jat ei­vät ar­vos­ta opis­ke­li­joi­ta sa­mal­la ta­val­la kuin toi­set.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioKol­man­nen vuo­si­kurs­sin päät­tö­ky­se­ly 2013-20146.2.2014