Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?
Kouluruoka
Yksittäisen lukion on vaikea vaikuttaa tähän, mutta ainakin muuttaisin uskonnon pakollisia kursseja toisenlaisiksi tai vähentäisin niden määrää. Mielestäni maailman uskonnot ovat tärkeämpiä opiskella kuin pelkkä kristinuskon oppi. Kemian kurssien sijoittelu lukuvuoden aikana on lukiossamme toteutettu huonosti. Itse opiskelin ensin neljännen kurssin, sitten vasta kolmennen ja tästä vuoden päästä (kun kaikki edellinen tieto on jo kadonnut päästä) oli viidennen kurssin vuoro, KEVÄÄN KIRJOITUKSIA EDELTÄVÄSSÄ PALKISSA JA KERTASKURSSIN KANSSA YHTÄ AIKAA. Ei hyvä!
iPadit pois opetuskäytöstä
Monipuolisempia opetus tapoja.
Olisi luultavimmin parempi, jos vanhanaikaisesta opettaja selittää ja selittää ja opiskelijat vain kirjoittavat -tyylisestä opetuksesta voitaisiin siirtyä paljon aktiivisempaan vuorovaikutussuhteiseen opetukseen. Se ei kenties ole kaikkein yksinkertaisinta, mutta uskoisin, että sillä tavalla opiskelusta voitaisiin tehdä paljon mielekkäämpää opiskelijoille.
en osaa sanoa.
Kirjoittaisin jokaiseen naulakkoon “Ei istumista”.
enemmän soveltavia kursseja
Mielestäni lukiossa ei kehitettävää
Kirjoituksiin alettaisiin valmentamaan aikaisemmin, jo ykkösluokalla täytyisi tehdä selväksi mitä varten täällä opiskellaan. Lukiota aloittaessa tuskin on ensimmäisenä mielessä, että lakkia varten täällä käydään, joten motivaatio voi olla hukassa. Joku olisi myös voinut kertoa että esimerkiksi kirjoja tai muistiinpanoja ei kannata hävittää heti kurssin päätyttyä nimimerkillä ei yhtiäkään muistiinpanoja jäljellä ykkösluokalta. Kirjoituksen on se tärkein asia lukiossa ja niiden tärkeydestä tulisi muistuttaa jo ensimmäisen vuonna.
6-jaksoisen järjestelmän tilalle jokin muu systeemi, esimerkiksi 5-jaksoinen järjestelmä. Tämä on koettu monessa suomalaisessa lukiossa paljon paremmaksi vaihtoehdoksi. 6-jaksoisessa järjestelmässä kursseilla on aina kiireen tuntu ja opettaja ei ehdi käymään tarvittavia asioita, mikä ei todellakaan paranna oppimista ja YO-kirjoituksiin suuntaamista. 3.jakson koeviikko on ollut jokaisena lukiovuotenani huonosti järjestelty. Varsinkin tänä vuonna tilanne oli entistä tukalampi, kun kokeet jatkuivat heti loman jälkeen. Viime vuonna sentään oli pari välipäivää ennen koeviikon jatkumista.
–
Enemmän tuoleja.
jotkin opettajat voisi teetättää tunneilla enemmän tehtäviä
Tämän hetkisessä lukio systeemissä on mielestäni typerää, että ne aineet jotka aiot kirjoittaa ylioppilas kirjoituksissa, pitäisi peraatteessa tietää jo ensimmäisen vuoden puolessa välissä. Silloi kaikkia aineita ei ole edes ehtinyt olemaan. Miten 16-vuotias opiskelija voi tietää puolen vuoden opiskelun jälkeen, mitä hän haluaa kirjoittaa kolmannella luokalla ja hakea sitten niillä papereillä eteenpäin? Itselleni tuli mieleen vasta toisella vuosiluokalla, että biologia oli minusta loppujenlopuksi aika mielenkiintoista, mutta sen opiskelu ei ollut enää mahdollista, koska en olisi enää kerennyt muuttamaan kirjoitus suunnitelmiani ja lukujärjestykisäni. Jos ensimmäisenä vuotena olisin saanut enemmän aikaa miettiä, mikä minua kiinnostaa ja mitä haluan opiskella tulevaisuudessa lukion jälkeen, olisin muuttanut todella suurella todennäköisyydellä valitsemiani aineita joihinkin toisiin. Se että heti ensimmäisenä vuotena aletaan tykittämään kursseja ja pelotellaan sillä, että 75 kurssia ei täyty, ei helpota ensimmäisen vuosikurssin oppilaita päättämään mitä he haluavat tulevaisuudessa opiskella. Myös mielestäni Lyseon Lukion 5 jakso järjestelmä pitäisi muuttaa 6 jakso järjestelmäksi. Kurssin aikana käytäviä asioista ei keretä käymään ja tuntuu, että koko ajan olisi hirveä kiire, se on ahdistavaa. Toisekseen myös kalliilla ostetut koulukirjat jäävät puoliksi käyttämättömiksi, koska kurssin aikana ei keretä käymään kaikkia asioita mitä kirjassa on.
Koulussa mahdollisuus välipalaan, vaikka kahden aikoihin, niin jaksaisi koko päivän keskittyä opiskeluun. Opetus on ollut hyvää. Jo aikaisemmin alettaisiin tähtäämään opiskelussa kirjoituksiin.
Asioista voisi infota paremmin ja aikaisemmin, ettei olisi niin epäselvää.
Ehkä ryhmämäistä toimintaa ja toisaalta myös itsenäisempiä projekteja osan tunneista sijaan –> kummatkin valmistavat työelämän erillaisiin haasteisiin.
Tuntirauhaa voisi toisinaan yrittää parantaa.
Enemmän vapaavalintaisia kursseja esimerkiksi historiaan.
–
Ei tule näin äkkiseltään mitään mieleen. Kaikki on suhteellisen hyvin.
Motivoituneemmat opettajat, parempi ruoka
Lisäisin ryhmä- ja yhteishenkeä parantavia juttuja.
työrauha
Panostaisin opetuksen laatuun. Yleisellä tasolla opetus on ollut hyvää, mutta joukkoon mahtuu myös muutama opettaja, jotka mielestäni eivät ole kiinnostuneita siitä, oppivatko oppilaat asioita vai eivät. Lisäksi ottaisi huomioon erityisesti abivuoden kurssit. Koen, että on hyvin stressaavaa (samalla myös opettajalle haasteellista), että esim. kemian 5. kurssi järjestetään meille 4. jaksossa ja näin ollen työmäärä (joka muutenkin on nyt suuri) kasvaa entisestään, ja pahimmassa tapauksessa emme ehdi käymään koko kurssia jakson ollessa muutenkin meidän suhteen lyhyt ja kiireinen. Kurssitarjottimen suunnittelu on varmasti työlästä muutenkin, mutta toivon suuresti ensi vuoden abeja ja kemian kirjoittajia ajatellen, että kyseinen kurssi järjestettäisiin jo vaikka 3. jaksossa.
Wilma toimivammaksi (ei toimi joillakin laitteilla, kuten nokian lumioilla)
Enemmän parkkipaikkoja
Tällä hetkellä ei tule mieleen mitään kehitysideoita.
Enemmän välituntien ja hyppytuntien viettomahdollisuuksia. Oleskelupaikkoja lisää: yläkäytävän invahissin vereen pöytä/ sohva, jossa voi rauhassa opiskella ja lukea, lisää sohvia/pöytiä ja tuoleja ja jossakin voisi mahdollisesti olla pingispöytä hyppytuntien ajan käytössä. Jos ei läksyjä, voisi ainakin liikkua eikä vain maata sohvalla.
Yhteishenki lukiossamme on onnetonta, siinä löytyy parannettavaa. Opettajille lisää pädikoulutusta, sillä tällä hetkellä ne ovat aika lailla turhia opiskelukäytössä. Potentiaalia olisi tehokkaaseen opettamiseen/opiskeluun, mutta nykyisin päditunnit ovat kunnon opiskelusta pois. Kurssitarjonta on turhan suppeaa. Opettajakunta tarvitsisi vähän uusia tuulia nuoremmista opettajista. Tiedotus ontuu välillä (esim. suullisten kuulustelujen osalta), joten siihen olisi syytä kiinnittää huomiota.
Joka opettaja voisi ottaa käyttöön arvotut istumapaikat, olen huomannut, että se takaa työrauhan kun ei ole kavereita ympärillä. Myös myöhästymisen suhteen voitaisiin olla tiukempia, ei ole kiva kun oppitunti keskeytyy sen viisi kertaa kun oppilaat lipuvat myöhässä paikalle.
Kurssivalikoimaa voisi vielä laajentaa. Esim matematiikka ja fysiikka.
Että otettaisiin oppilaita enemmän huomioon yksilöinä.
iPadien käyttöön voisi olla heti 1.vuoden alussa jonkinlaine opetus tärkeimmistä asioista, ettei tunteja tarvitsisi käyttää siihen. On hyvin ärsyttävää, että käytämme tunteja siihen, että opettelemme asiaa useampaan kertaan ja sitten opettajat valittavat meille kun kurssilla ei ole aikaa käydä kaikkia asioita.
En tiedä.
–
-jotain erilaista pitäisi olla kuin muissa oppilaitoksissa, millä erottuisi joukosta
Jo lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille voitaisiin järjestää erilaisia ammatteihin ja oppilaitoksiin tutustumisia, jotta he saisivat aikaisemmin tehtyä päätöksen jatko-opinnoista ja niin voisivat jo ajoissa valita tarvittavien oppiaineiden kurssit.
en osaa sanoa
Joulun paikkeille sijoittuva koeviikko voisi päättyä jo ennen loman alkamista, ettei se jatkuisi heti vuoden alusta loman jälkeen. Kokeenpalautustunnit pois!
Monipuolisempaa opetusta, monilla tunneilla edelleen luetaan vaan kirjasta eikä se motivoi opiskelemaan.
Parempia opettajia
En oikein tiedä, ehkä oppimismenetelmiä voisi joillain kursseilla parantaa. Esimerkiksi reaaliaineiden tunneilla ainainen sama kaava eli kuunteleminen ja muistiinpanojen kirjoittaminen voi välillä käydä vähän tylsäksi.
en osaa sanoa
Jatko-opinto-ohjauksessa varsinkin nyt abivuonna on ollut “puutteita” Seija-opon ollessa poissa, tuntuu että lähiseudun kouluja ja opintomahdollisuuksia painotetaan, eikä jatkoon hakemiseen ehkä niin paljoa kannusteta…Terveydenhuolto ei oo oikein koulun puolella pelittänyt: terkkari ei oo koskaan paikalla ja sovitut ajat ei oo tainnu koskaan pitää. Kaikki opettajat eivät arvosta opiskelijoita samalla tavalla kuin toiset.
Savonlinnan lyseon lukioKolmannen vuosikurssin päättökysely 2013-20146.2.2014