Kuvataide 1. vsk
Pakolliset kurssit
KU01 Kuvat ja kulttuurit
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- tutkii kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin sisältöjä, ilmiöitä, prosesseja ja toimintatapoja
- käyttää kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin keinoja kuvailmaisussaan ja tekee omakohtaisia ratkaisuja
- tarkastelee omia ja muiden kuvakulttuureja sekä taiteen, median ja muun visuaalisen kulttuurin ajankohtaisia ilmiöitä
- tutkii kuvataidetta ja muuta visuaalista kulttuuria yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- tarkastelee erilaisia kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista kuvatulkinnan menetelmiä käyttäen
- ymmärtää kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa.
Keskeiset sisällöt
- omat kuvat identiteettien rakentajina, kulttuurisen moninaisuuden ilmentäjinä ja kulttuuriperinnön uudistajina
- vaikuttaminen omissa ja muiden kuvissa, taiteessa, mediassa ja muissa ympäristöissä
- erilaiset käsitykset taiteesta ja muusta visuaalisesta kulttuurista
- kuvataiteen käsitteistö, kuvatyypit ja kuvastot
- kuvalliset, sanalliset ja muut kuvatulkinnan keinot
- taiteen, median ja muun visuaalisen kulttuurin ajankohtaiset ilmiöt
KU02 Muotoillut ja rakennetut ympäristöt
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- tutkii ympäristön kuvakulttuurien yhteyksiä omiin kuviin, taiteeseen ja kulttuuriperintöön kuvailmaisun taitojaan syventäen
- tarkastelee rakennettuja ja luonnon ympäristöjä kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kannalta
- käyttää arkkitehtuurin, muotoilun ja tuotteistamisen sisältöjä, prosesseja ja toimintatapoja kuvallisen tuottamisen lähtökohtana
- osallistuu ja vaikuttaa erilaisiin ympäristöihin visuaalisuutta ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
- tarkastelee luonnon, arkkitehtuurin ja muotoilun henkilökohtaisia, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja globaaleja merkityksiä
- ymmärtää taiteen merkityksen erilaisissa ympäristöissä ja niiden suunnittelussa sekä ajankohtaisissa yhteiskunnallisissa kysymyksissä.
Keskeiset sisällöt
- ympäristön kuvakulttuurit identiteettien rakentajina ja kulttuuriperinnön uudistajina
- luonto, rakennettu ympäristö, muotoilu, tuotteistaminen, palvelut, mediaympäristöt ja virtuaalimaailmat kuvallisen tuottamisen lähtökohtana
- ympäristön suunnittelun ja muotoilun käsitteistö ja kuvastot
- ympäristön kuvakulttuurien tulkinnan keinot
- luonnon, arkkitehtuurin ja muotoilun ajankohtaiset ilmiöt
Soveltava kurssi
KU05 Valokuvaus
Tutustutaan valokuvailmaisun perusteisiin teoriassa ja käytännössä. Tulkitaan ja analysoidaan valokuvia. Kuvataan mustavalkoiselle filmille ja opetellaan kuvien valmistaminen pimiössä. Kuvataan digikameralla ja opetellaan kuvankäsittelyn perusasioita Photoshopilla. Kurssista kootaan oma portfolio, joka sisältää valokuvia ja kirjallisen työn. Kurssin valokuvaustehtävät edellyttävät työskentelyä myös oppituntien ulkopuolella. Arviointi: Suoritusmerkintä.
KU06 Kuvataiteen työpaja
Kurssin tavoitteet
- Opiskelija suunnittelee ja valmistaa teoksen, teossarjan tai muun taiteellisen produktion valitsemallaan kuvataiteen menetelmällä tai valitsemastaan teemasta.
- Kehittää ja syventää taitojaan kuvataiteessa.
- Tutkii ja tarkastelee valitsemansa kuvataiteellisen aiheen tai työmenetelmän edustajia, historiaa, ilmiöitä ja käsitteitä työskentelynsä pohjaksi.
- Tarkastelee oman työskentelyprosessinsa vaiheita ja valintoja.
- Etsii aktiivisesti oman kuvataiteellisen ilmaisunsa mahdollisuuksia.
Keskeiset sisällöt
- Taiteellisen projektin suunnittelu ja työstäminen.
- Ilmaisukeinojen vertailu ja valinta.
- Valitun aiheen soveltuvaan alueeseen tai näkökulmaan tutustuminen visuaalisen kulttuurin kentässä.
- Oman työskentelyprosessin analyyttinen tarkastelu.
- Prosessin dokumentointi ja työn esittely tai esille asettaminen.
- Mahdollisia työskentelymenetelmiä ovat esimerkiksi piirtäminen, maalaus, muotoilu ja esinesuunnittelu, keramiikka, valokuvaus, digitaaliset menetelmät, ympäristötaide sekä erilaisten taiteenalojen keinoja kuten ääntä, liikettä, valoja ja draamaa yhdistelevät menetelmät.