Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

An­tai­sin opet­ta­jil­le enem­män pää­tös­val­taa ja mah­dol­li­suut­ta vai­kut­taa. Esim. koe­vii­ko­ton lu­kio vai­keut­taa hei­dän elä­mään­sä pal­jon­kin, mutt­ei heil­lä ole val­taa vai­kut­taa sii­hen. Pää­tök­siä voi­tai­siin teh­dä suu­rem­paa ryh­mää aja­tel­len. Oli­si myös hyvä tie­tää mil­lais­ta ope­tus konk­reet­ti­ses­ti on, sik­si Ismo voi­si käy­dä itse is­tu­mas­sa yh­del­lä oppi­tun­nil­la, jo­ten ke­hit­tä­mis­i­de­oi­ta var­mas­ti tu­li­si.

Opet­ta­jien ak­tii­vi­sem­pi roo­li pa­laut­teen an­ta­mi­ses­sa opis­ke­lua tu­ke­va­na osa­na, jos opis­ke­li­ja pa­lau­tet­ta ha­lu­ai­si. Pel­kät nu­me­rot kurs­sin jäl­keen wil­mas­sa ker­to­vat aika vä­hän sii­tä, mi­hin tu­li­si vie­lä kiin­nit­tää huo­mi­o­ta, jot­ta voi ke­hit­tyä. Toki ym­mär­rän, ett­ei tä­hän aika tai puh­ti aina rii­tä. Muu­ta­ma opet­ta­ja täs­tä huo­li­mat­ta sitä jos­kus on an­ta­nut, iso kii­tos sii­tä!

No il­mais­toin­nil­le vois tehä jo­tai, kun vä­lil­lä aina vä­hän hai­see.

Enem­män yh­teis­hen­keä ko­hot­ta­via ta­pah­tu­mia joi­den jär­jes­tä­mi­seen osal­lis­tui­si mui­ta­kin ak­tii­vi­sia kuin op­pi­las­kun­nan hal­li­tus. Esi­mer­kik­si. Lii­kun­ta­päi­viä tms.

En osaa sa­noa.

en osaa sa­noa

Enem­män pa­nos­tet­tai­siin lu­ki­o­lais­ten kes­ki­näi­seen yh­teis­hen­keen ja tu­tus­tu­mi­seen.

koe­vii­kot ta­kai­sin.

Te­ki­sin muu­tok­sia ope­tus­suun­ni­tel­maan, oli­si myös mu­ka­vaa jos kou­lu ei hai­si­si pa­hal­le heti kun tu­lee pak­kas­ta.

Sel­vä sys­tee­mi luku­vuo­teen–> koe­vii­kot ja ker­toa sel­väs­ti mi­ten tul­laan tu­le­vai­suu­des­sa toi­mi­maan. Enem­män ryh­mis­sä työs­ken­te­lyä.

Pa­laut­tai­sin koe­vii­kot.

Koe­vii­kot ta­kai­sin.

En osaa sa­noa

Mi­nus­ta lu­ki­on pi­tää kuun­nel­la vie­lä enem­män op­pi­lai­ta ja hei­dän mie­li­pi­tei­tään, esim. koe­viik­ko­a­si­as­sa.

Pa­rem­mat tuo­lit

Vaih­tai­sin mie­les­tä­ni epä­pä­te­viä opet­ta­jia pois

opet­ta­jat voi­si­vat olla opis­ke­li­ja­lä­hei­sem­piä

ehkä vä­hän enem­män yk­si­löl­lis­tä ope­tus­ta

Il­mas­toin­tiin voi­si kiin­nit­tää huo­mi­o­ta

Li­säi­sin läm­mi­tys­tä kie­li­luok­ka käy­tä­vään.

Koe­vii­kot ta­kai­sin!

Pa­rem­paa ruo­kaa niin py­syi­si pir­te­ä­nä koko päi­vän.

eos.

En oi­kein mi­ten­kään, mut­ta oi­sin toi­vo­nut, että koe­vii­kot oli­si­vat jää­neet. Ne oli­vat mie­les­tä­ni pa­rem­pi vaih­to­ehto.

mie­les­tä­ni jot­kin opet­ta­jat voi­si­vat olla am­mat­ti­tai­toi­sem­pia, muu­ten mai­nio lu­kio

Vä­hän huo­no ke­hit­tää, kun joi­den­kin opet­ta­jien ope­tus ei vaan nap­paa. Ja jos nii­tä ryh­mä­töi­tä on pako olla, niin oli­si hiuk­ka mu­ka­vam­paa, jos opet­ta­ja ja­kai­si ryh­mät, eikä tä­ten hie­rot­tai­si sitä joi­den­kin ih­mis­ten naa­maan, ett­ei heis­tä eri­tyi­sem­min pi­de­tä.

Joil­lain opet­ta­jil­la ei mie­les­tä­ni ole pe­rus­tel­tu­ja syi­tä an­taa tiet­tyä nu­me­roa, vaan opis­ke­li­jan naa­ma on näyt­töä vah­vem­pi pe­rus­te.

En siir­tyi­si säh­köi­siin oppi­ma­te­ri­aa­lei­hin ja päi­vit­täi­sin opet­ta­ja­kun­taa.

Säh­köis­ten oppi­kir­jo­jen kurs­seil­le te­hok­kaam­paa ope­tus­ta/val­von­taa, kun suu­rin osa ek­syy täy­sin muil­le si­vuil­le kuin mis­sä piti op­pia.

No koe­vii­kot voi­si pa­laut­taa, en usko että tu­le­vat opis­ke­li­jat tu­le­vat tyk­kää­mään tu­le­vis­ta suun­ni­tel­mis­ta.

oli­si kiva jos kou­lus­sa oli­si edes hiu­kan läm­min näin tal­vis ai­kaan­kin. On ikä­vää opis­kel­la kun hy­po­ter­mia on lä­hel­lä.

Pa­rem­pi yh­teis­hen­ki (op­pi­las­kun­nan toi­min­taa voi­si jo­ten­kin ke­hit­tää, että se pal­ve­li­si kaik­kien opis­ke­li­joi­den etu­ja) Opet­ta­jat voi­si­vat kan­nus­taa enem­män, niin kuin Pete teki

.

Yrit­täi­sin vä­hän nuo­ren­taa eli hank­ki­sin nuo­ria ja in­nok­kai­ta opet­ta­jia

Opet­ta­jien toi­min­taa ja käyt­täy­ty­mis­tä tu­li­si seu­ra­ta tar­kem­min, sil­lä olen ha­vain­nut tiet­ty­jen opis­ke­li­joi­den suo­si­mis­ta. Koe­vii­kot tu­li­si ot­taa ta­kai­sin, sil­lä koe­vii­kot­to­muus te­kee jak­sois­ta pai­koi­tel­len koh­tuut­to­man rank­ko­ja. It­sel­lä­ni pi­his­tä­nyt pal­jon ko­kei­siin luku ajas­ta, jon­ka vuok­si mm. re­aa­li­ai­nei­den arvo­sa­na­ni ovat tip­pu­neet. Itse en myös­kääk tyk­kää työs­ken­nel­lä tab­le­teil­la tai ne­tis­sä muu­ten­kaan. Pe­rin­tei­nen pa­pe­ri-kir­ja-kynä-yh­dis­tel­mä on toi­mi­vam­pi ja itse ai­na­kin opin näin pal­jon pa­rem­min. En kan­na­ta säh­köis­tä opis­ke­lua. Mai­nin­ta vie­lä op­pi­las­kun­taan, että jat­kos­sa opet­ta­jien tu­li­si va­li­ta eh­dok­kaat, jois­ta sit­ten opis­ke­li­jat ää­nes­täi­si­vät. Nyt op­pi­las­kun­nas­sa on re­hel­li­ses­ti sa­no­en ai­van vää­rät ih­mi­set; sel­lai­set, joi­ta ei pa­hem­min kou­lu näy­tä kiin­nos­ta­van ja ha­lu­si­vat vain pääs­tä jär­jes­tä­mään ta­pah­tu­mia. Mie­les­tä­ni he ei­vät edus­ta op­pi­las­kun­taam­me par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la, ei­vät­kä kes­ki­ty aja­maan opis­ke­li­joi­den etu­ja.

Suo­la­aa ruo­ka­laan luu­lis ett­ei ole ko­vin vai­kea to­teut­taa.

Li­sää it­se­näi­siä kurs­se­ja suo­ri­tet­ta­vak­si.

Mi­nun mie­les­tä­ni oli­si hyvä kuun­nel­la li­sää op­pi­lai­den mie­li­pi­tei­tä ja ke­hit­tää opis­ke­lua sii­hen suun­taan ope­tus­suun­ni­tel­man mah­dol­lis­ta­vis­sa ra­jois­sa. Esi­mer­kik­si opet­ta­jat voi­si­vat ot­taa myös op­pi­lai­den mie­li­pi­teet huo­mi­oon ope­tuk­ses­sa ja käyt­tää eri­lai­sia op­pi­mis­me­ne­tel­miä, esi­mer­kik­si ma­te­ma­tii­kas­sa osa opet­ta­jis­ta voi­si an­taa op­pi­lai­den miet­tiä kau­em­min, kuin­ka las­kut las­ke­taan eikä heti täyt­tää tau­lul­le. Ope­tuk­ses­ta jäi­si täl­löin enem­män mie­leen, eikä tun­ti oli pel­käs­tään tau­lul­ta ko­pi­oi­mis­ta. Sa­moin myös koe­vii­kois­sa voi­si tul­la teh­dä komp­ro­mis­se­ja mo­lem­piin suun­tiin.

Läm­mi­tys oli­si kiva. Koe­vii­kot myös jat­kos­sa.

Li­säi­sin eh­dot­to­mas­ti läm­mi­tys­tä, sil­lä kou­lus­sa on mel­kein­pä aina kyl­mä ja se tuo epä­mu­ka­vuut­ta kou­lu­päi­viin.

En osaa sa­noa.

Läm­mi­tys pääl­le, ruo­ka huo­non­tu­nut, ra­ha­aa käy­te­tään pa­dei­hin ja tele­vi­si­oi­hin mutt­ei olen­nai­sem­piin asi­oi­hin esim läm­mi­tyk­seen

Li­säi­sin läm­mi­tys­tä.

Enem­män voi­tai­siin vie­lä käyt­tää eri­lai­sia ope­tus­tyy­le­jä ja -lait­tei­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioKol­man­nen vuo­si­kurs­sin päät­tö­ky­se­ly 2015-201610.2.2016