Hankkeessa muokattiin tiloja
Syyslukukaudella 2016 käynnistyi Savonlinnan lyseon lukiossa opetushallituksen rahoituksella hanke nimeltä Voit(olla) paras oppija! Sitä kutsutaan lempinimellä Voitolla-hanke. Suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana niin opettajia kuin opiskelijoitakin.
Hanke koostui kahdesta osa-alueesta. Ensimmäinen oli kirjastotilan muuttaminen monikäyttötilaksi, joka on myös opiskelijakunnan hallituksen käytössä. Sijoittamalla kirjoja tiiviimmin saatiin kirjastoon sekä työskentely- että oleskelutilaa. Uusilla kalusteilla tilasta tuli viihtyisämpi, ja tekniikka, kuten suuret näytöt, mahdollistavat sen käytön Voitolla-hankkeen peliosuudessa. Uudistukset ulottuvat myös Bulevardille eli käytävään kirjaston vieressä. Kaikki opiskelijat ovat saaneet tehdä ehdotuksia kirjastosta ja opiskelijakunnan hallituksen kanssa on keskusteltu mm. siitä, millaista tilaa hallitus tarvitsee kokouksiinsa. Lisäksi yhteistyötä on tehty SAMI:n sisustussuunnittelijoiden ja Iskun kanssa.
Hankkeessa edistettiin pelien käyttöä
Hankkeen toinen osa liittyi pelien ja pelillistämisen käyttöön opetuksessa ja opiskelussa. Tämä osa hanketta käynnistyi varsinaisesti syksyn 2017 aikana, mutta opettajat ryhtyivät hankkimaan tietoa ja koulutusta aiheesta jo etukäteen. Tavoitteena on kehittää hyödyllisiä ja hauskoja tapoja käyttää pelejä opetuksessa, opiskelussa ja arvioinnissa. Opiskelijoista koottiin pelitutorryhmä.
Hanke on lisännyt opettajakunnan ymmärrystä pelillistämisestä sekä pelien käytöstä oppimisen, opetuksen ja arvioinnin tukena. Hankkeen myötä koululle on saatu hankittua pelejä, pelillistämistä tukevaa laitteistoa sekä lisenssejä pelillistämistä tukeviin palveluihin. Opettajia on koulutettu hankitun laitteiston ja pelialustojen käyttöön. Kokemusten jakaminen ja yhdessä työskentely ovat edistäneet yhteisöllistä toimintakulttuuria. Hankkeessa toteutetut tilojen muutokset ovat olleet onnistuneita ja lisänneet mahdollisuuksia pelien monipuolisempaan käyttöön niin oppitunneilla kuin vapaa-ajallakin. Opiskelijat ovat saaneet positiivisia kokemuksia oppimisesta erilaisten pelien avulla sekä pelaajina että tekemällä itse oppimispelejä.
Pelien käyttöä opetuksessa kehitettiin mm. Seppo- ja Thinglink-sovellusten avulla. Muutamat opettajat rakensivat kursseilleen pakohuonepelejä, ja niistä tuli opiskelijoiden keskuudessa hyvin suosittuja. Lyseon projektiviikolla huhtikuussa 2019 pakohuoneprojektiin oli eniten ilmoittautuneita, eivätkä kaikki halukkaat edes mahtuneet ryhmään. Hankkeen aikana hankittyja vr-laseja ja muita laitteita koekäytettiin kursseilla. Mediaryhmän opiskelijat laativat 360-kameroilla ja Thinglinkillä virtuaalitutustumiskierroksen kouluun. Kierrosta voi katsella koulun kotisivuilta joko näytöltä tai vr-laseilla.

Loppujen lopuksi Voit(olla paras oppija! -hanke jatkui vielä syyslukukauden 2018 ajan. Syksyllä saatiin tietää, että hankkeen yhteydessä suunniteltu sisäpihan uudistus voidaan toteuttaa, ja työt aloitettiin ennen maan jäätymistä ja lumen satamista mm. poistettavien puiden kaatamisella ja sadevesijärjestelmiin liittyvillä kaivuutöillä. Koko koulua jännitti, kun kaivinkone ja muuta tavaraa nostettiin nosturilla edestakaisin koulurakennuksen yli. Talvikauden tauon jälkeen työt jatkuivat ja valmistuivat elokuussa 2019 koulun jo alettuia. Pihalle sijoitettiin kalusteita ja liikunnallisia pelejä, jotka olivatkin ahkerassa käytössä niin kauan kuin säät syksyllä sallivat.
Hankkeen vastuuopettajina toimivat Anita Hietalahti ja Virpi Loikkanen, mutta vastuutehtäviin ovat osallistuneet monet muutkin opettajat, tiloihin ja kalustukseen liittyen erityisesti Titta Välimaa.